بهینهسازی موتورهای جستجو یا سئو (SEO) راهی استراتژیک است که به افزایش ترافیک وبسایت منجر میشود. یک سئوی خوب باعث میشود وبسایت شما جایگاه بهتری را در نتایج جستجو از آن خود کند. سئو را میتوان از دو جنبهی تکنیکال و محتوا محور بررسی کرد. سئوی تکنیکال مانند ستون فقرات یک وبسایت است و در سالهای اخیر با توجه به تغییرات الگوریتمهای گوگل، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. تصور کنید محتوای بسیار ارزشمندی تولید کردهاید. اگر زمان بارگزاری وبسایت شما بسیار طولانی باشد و وبسایت شما عملکردی ضعیف از خود نشان دهد، شما به راحتی ترافیک بسیاری را از دست خواهید داد! این تنها یک مثال کوچک از کاربردهای سئو تکنیکال است. در این مقاله و مقالههای بعدی قصد داریم شما را با 17 نکته مهم و رایج در سئوی تکنیکال آشنا کنیم.
طراحی واکنشگرا برای وبسایتها الزامی است. در سالهای اخیر سازگار بودن طراحی وبسایت، خصوصاً با دستگاههای موبایل از نظر الگوریتمهای گوگل به موضوعی بسیار مهم تبدیل شده، تا حدی که بسیاری از وبسایتها به دلیل نداشتن طراحی واکنشگرا، جایگاه عالی خود را در نتایج جستجو از دست دادهاند. برای بررسی میزان سازگاری وبسایت خود با دستگاههای موبایل، میتوانید از ابزارهای رایگانی مانند Google’s Mobile-Friendly Test استفاده کنید.
کیفیت محتوا و رضایت کاربران عامل بسیار مهمی در رتبهبندی موتورهای جست و جو است که با معیارهای متفاوتی ارزیابی میشود. کاربر پسند بودن وبسایت یا به عبارتی ایجاد تجربه کاربری موفق برای کاربران بسیار مهم است، چرا که علاوه بر افزایش ترافیک وبسایت، سبب میشود کاربران احساس بهتر و تمایل بیشتری برای ماندن در وبسایت و استفاده از محتوای آن داشته باشند. در نتیجه، سیگنال مثبتی برای گوگل به حساب میآید. فرآیند بهبود تجربه کاربری یا UX یک وبسایت شامل مراحل مختلفی است. یکی از این مراحل مهم که در بهینهسازی موتورهای جستجو یا سئو نیز نقش دارد، طراحی معماری اطلاعات یا Information Architecture وبسایت است. محتوای وبسایت شما باید بهصورت منظم در قسمتها و دستهبندیهای مناسب و مرتبط در وبسایت قرار گیرد تا کاربر بتواند بهراحتی به اطلاعات دسترسی داشته و سردرگم نشود. قابل دسترس بودن و بهینه بودن تعداد منوهای وبسایت، قابلیت جستجوی مطالب در بخش مربوط و به عبارتی قابلیت استفاده از وبسایت، میتواند کاربران را به هدف مورد نظر خود هدایت کند.
حتما تا به حال برایتان پیش آمده که از ورود به یک وبسایت به علت طولانی شدن زمان بارگذاری آن صرف نظر کنید. جالب است بدانید بیش از ۴۰ درصد افراد در صورتی که زمان بارگذاری یک صفحه طولانی شود، آن را ترک میکنند و هرچه این زمان بیشتر شود، نرخ پرش یا Bounce Rate افزایش مییابد. سرعت بالای بارگذاری یک وبسایت و نرخ پرش پایین، چه در نسخهی دسکتاپ و چه در نسخه موبایل، از جمله عوامل مهمی هستند که گوگل در رتبهبندی وبسایتها به آن توجه میکند. برای افزایش سرعت وبسایت خود بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:
لازم است به طور مرتب، مثلاً هر هفته، با مراجعه به Google search console، خطاهای Crawl را یافته و به سرعت آنها را رفع کنید تا از افت علملکرد و نزول جایگاه وبسایت خود در نتایج جستجو جلوگیری کنید. همچنین بهتر است فایل robots.txt را نیز بررسی کرده تا مطمئن شوید صفحاتی را که لازم است توسط رباتهای خزنده گوگل ایندکس شوند به اشتباه بلاک نکرده باشید.
داشتن نقشه سایت یا Site Map در رتبهبندی گوگل مهم است، چرا که از این طریق میتواند با سرعت بیشتری تمام صفحات وبسایت شما را ایندکس کند. ایجاد و بهینهسازی فایل XML نقشه سایت و شناساندن آن به صورت دستی به گوگل، باعث تسریع این فرآیند و اطمینان خاطر از ایندکس شدن تمام صفحات مهم وبسایت شما خواهد شد. ایجاد نقشه سایت بسیار ساده است. اگر از WordPress استفاده میکنید، میتوانید از پلاگینهای Yoast SEO یا Google XML sitemaps استفاده کنید. پس از ایجاد نقشه سایت، میتوانید از طریق Google Search Console در قسمت Sitemaps گزینه Add a new sitemap را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که برای بهینهسازی نقشه سایت، به صفحات با کیفیت بالاتر، اولویت بالاتری اختصاص دهید.
برای اطلاع از دیگر نکات مهم در بهینهسازی موتورهای جستجو یا سئوی تکنیکال با ما در بخشهای بعدی این مقاله همراه باشید.
ممکن است تصور کنید URL صرفاً آدرس جایگاه یک صفحه از وبسایت را نمایش میدهند، اما از نظر متخصصان سئو، URL اطلاعات بسیاری را در خود جای داده و اهمیت زیادی دارد.URL برای موتورهای جستجو نقش سیگنالی را ایفا میکند که به آنها را از محتوا، هدف و مخاطبان آن صفحه از وبسایت آگاهی میدهد. به علاوهURL ارتباط بین صفحات مختلف وبسایت یا به نحوی مسیر رسیدن به آن صفحه را هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو نشان داده و تجربه کاربری بهتری خلق میکند.
برای تقویت این سیگنال و به عبارتی دیگر، بهینهسازی URL برای سئو، راههای متفاوتی وجود دارد که در ادامه به 14 راه از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.
نخستین گام برای نوشتن URL، این است که به نحوی منعکس کنندهی محتوای درون صفحه باشد. بنابراین پیشنهاد میشود به جای استفاده از URLهای پیشفرض، آن را به صورت اختصاصی برای هر صفحه تولید کنید.
استفاده از کلمات کلیدی در URL ، میتواند سیگنال بهتری را به موتورهای جستجو ارسال کند. برای انتخاب این کلمه کلیدی باید در نظر داشته باشید کدام کلیدواژه توسط کاربران بیشتر جستجو شده و همزمان میتواند به بهترین شکل نمایندهی محتوای درون صفحه باشد. در قسمت بلاگ بهتر است این کلمه کلیدی با تیتر مقالات یکسان باشد.
تلاش کنید که URL در عین سادگی، مختصر و مفید باشد و در ذهن افراد بماند. به یاد داشته باشید که از یک کلمه کلیدی بیش از یک بار استفاده نکنید.
استفاده از فاصله در URL مجاز نیست. بنابراین به جای نوشتن کلمات پشت سر هم، برای جدا کردن کلمات از یکدیگر بهتر است از خط فاصله استفاده کنید. در این حالت کلمات به سادگی توسط کاربران و موتورهای جستجو خوانده میشوند.
ساختار URL به گونهای است که مسیر رسیدن به آن صفحه را نشان میدهد. به میزانی که مقصد یا صفحه کنونی، از دامنه اصلی یا Root Folder دورتر باشد، محتوای آن از نظر گوگل ارزش و درجه اهمیت پایینتری دارد. بنابراین در صورت امکان بهتر است مسیر دسترسی به صفحات درون وبسایت را کوتاه کنید تا محتوای ارزشمند شما تعداد Subfolder کمتری در URL داشته باشد.
استفاده از حروف بزرگ درURL باعث گمراه شدن موتورهای جستجو و کاربران شده و خواندن کلملات را مشکل میکند.
بهتر است برای جلوگیری از طولانی شدن URL حروف ربط یا حروف اضافه (مانند و، یا، اما، اگر و …) را حذف کنید.
استفاده از فایل robots.txt خیال شما را بابت وجود محتوای تکراری، لینکهای خراب و تاثیر منفی آنها بر سئو آسوده میکند. همچنین میتوانید صفحاتی از وبسایت خود را که محتوای تکراری یا کمارزش دارند از دید موتورهای جستجو پنهان کنید و به عبارتی تعیین کنید که رباتها کدام صفحات را ایندکس کنند. در غیر این صورت نیازی به این فایل نخواهید داشت.
اضافه کردن ها Mobile URLs به نقشه سایت باعث میشود موتورهای جستجو مطلع شوند کدام URL ها با نسخه موبایل سازگارند. در نتیجه موتورهای جستجو مانند گوگل، رتبه بهتری به آنها اختصاص خواهند داد.
اگر دو یا چند صفحه از وبسایت شما محتوای مشابه یا تقریباً مشابه داشته باشند، گوگل نمیتواند تشخیص دهد که باید کدام صفحه را در رتبهبندی لحاظ کند. در نتیجه، نه تنها صفحات شما در جایگاه بسیار پایینتری در نتایج جستجو قرار میگیرند، بلکه ترافیک وبسایت نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت. در مواردی که لازم است محتوای دو یا چند صفحه از وبسایت شما تکراری باشد، به کمک Canonical URL میتوانید به موتورهای جستجو اطلاع دهید که میخواهید کدام صفحه در نتایج جستجو به عنوان نسخه اصلی به کاربران نمایش داده شود.
اگر به هر دلیلی (مانند وجود لینک خراب یا خطای 404) نیاز به تغییر URL یک صفحه دارید، برای اینکه در رتبه بندی گوگل برای آن صفحه خدشهای وارد نشود، بهتر است از ریدایرکت 301 استفاده کرده و کاربران را به آدرسی جدید هدایت کنید.
ساختاربندی درست صفحات وبسایت به معنای این است که هر صفحه در دستهبندی درست خود قرار گرفته و نام هر فولدر با محتوای درون صفحه مرتبط باشد.
استفاده از کلمات فارسی در URL زمان پردازش فایل http را افزایش میدهد. به همین جهت بهتر است از کلمات فارسی استفاده نکنید.
آیکون کوچکی که در گوشه سمت چپ URL ظاهر میشود، Favicon نام دارد. هرچند استفاده از این ویژگی ممکن است مستقیماً بر سئو اثر نداشته باشد، اما مزایای بسیاری دارد. از جمله این مزایا میتوان از شناسایی بهتر وبسایت و بیشتر دیده شدن برند شما میان دیگر URL ها خصوصاً در قسمت Bookmark نام برد.
بهینهسازی URL یکی از راههای سئوی تکنیکال به حساب میآید. تیم حرفهای طراحی و توسعه وبسایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان، آماده ارائه خدمات بهینهسازی موتورهای جستجو یا SEO متناسب با وبسایت و کسب و کار شماست.
به عنوان یک بلاگر یا نویسندهی یک روزنانه یا مجلهی آنلاین، شاید همیشه این سوال در ذهنتان ایجاد شده که آیا مقالهی من به تصویر نیاز دارد؟ باید بدانید پاسخ این سوال همواره مثبت است. عکسها و تصاویر نه تنها به مطالب روح میبخشند و در خواننده تجربه کاربری بهتری ایجاد میکنند، بلکه در بهینهسازی موتورهای جستجو نیز نقش عمدهای دارند. تحقیقات نشان میدهند افراد تا ۸۰% تمایل بیشتری برای خواندن مطالبی که شامل تصویر هستند داشته و حدود ۶۴% بیشتر در آینده آن مطلب را به خاطر خواهند آورد. بهینهسازی تصاویر در راستای سئوی تکنیکال، راهی ساده اما بسیار موثر برای پیشی گرفتن از رقبا در نتایج جستجو است، چرا که الگوریتمهای گوگل ارزش نسبتاً بالایی برای شاخصهای رفتاری که منعکس کنندهی تجربه کاربری وبسایت هستند دارند، مانند نرخ پرش (Bounce Rate) یا میزان ماندن کاربران در وبسایت (Time on site). در ادامه به 9 تکنیک مهم بهینهسازی تصاویر برای سئو اشاره خواهیم کرد.
اگر مدت زمان بارگذاری صفحه وبسایت طولانی شود، منطقی است که تجربه کاربری مثبتی ایجاد نشده و نرخ پرش یا Bounce Rate افزایش یابد. این موضوع مانند سیگنالی منفی به گوگل است و رتبهبندی وبسایت را تحت تاثیر قرار میدهد. یکی از راههای کاهش مدت زمان بارگذاری صفحات، بهینهسازی سایز تصاویر نسبت به کیفیت آنها است. برای داشتن تصاویر با کیفیت قابل قبول و در عین حال کمحجم، میتوانید به کمک بسیاری از نرمافزارها، تصاویر را فشرده کرده و سپس آنها را بارگذاری کنید. در این حالت تصاویر علاوه بر داشتن سایز مناسب و دلخواه شما، از حجم کمتری برخوردارند.
بالا بودن رزولوشن تصاویر همانند کیفیت محتوا برای موتورهای جستجو ارزشمند است. انتخاب فرمت مناسب برای تصاویر همزمان با کیفیت مناسب آنها، سبب میشود نمایش تصاویر در تمام دستگاهها خصوصاً در موبایل، بدون نقص انجام شود. به علاوه، بهتر است از از تصاویر یا اینفوگرافیهای جدید که خودتان طراحی کردهاید، استفاده کنید. همچنین در مورد عکسها همواره دقت کنید که حق کپی رایت را رعایت کرده یا نسخه اصلی آنها را خریداری کنید.
به طور طبیعی در اکثر موارد پیش از خواندن محتوا، توجه کاربران به تصاویر جلب میشود. بنابراین، وجود تصاویر جذاب و مرتبط با تیتر مقاله یا محتوا علاوه بر ترغیب مخاطب به خواندن مطلب، اثرگذاری محتوا و تمایل افراد به بازنشر آن را افزایش میدهد. نکته قابل توجه دیگر این است که اگر کاربران یک تصویر را بارها در سایتهای دیگر دیده باشند، ممکن است احساس کنند حتی محتوا نیز کپیبرداری شده و آن وبسایت در ذهن آنها چندان معتبر به نظر نرسد. بنابراین بهتر است تصاویر منحصربهفرد طراحی کنید تا علاوه بر جلب توجه و رضایت مخاطب، سیگنال مثبتی برای موتورهای جستجو ارسال کنید.
متن Alt، متنی است که در صورت عدم نمایش تصاویر، به نمایش در میآید. این متن، محتوای تصویر را شرح میدهد و معمولاً شامل کلمات کلیدی است. موتورهای جستجو از طریق Alt Text محتوای عکسها، تصاویر و اینفوگرافیها را در مییابند. بنابراین وجود متن Alt به ایجاد تجربه کاربری بهتر و بهینهسازی موتورهای جستجو کمک میکند.
کپشن تصاویر، توسط رباتهای خزندهی موتورهای جستجو بررسی میشود. بنابراین نوشتن کپشن مرتبط با محتوای تصویر که شامل کلمات کلیدی است، سیگنال مثبتی برای موتورهای جستجو محسوب میشود. طبق آمارهای موجود، کپشن تصاویر در مقایسه با متن اصلی، تا حدود ۳۰۰% بیشتر خوانده میشود. نمایش کپشنها به طور مختصر توصیحاتی در مورد تصویر ارائه میدهد و این موضوع باعث درک بهتر مخاطبان از محتوای تصویر و خلق تجربه کاربری بهتر خواهد شد. به علاوه، نوشتن عنوان یا Title مرتبط و حاوی کلمات کلیدی برای تصاویر در کد HTML میتواند اثر مثبتی در سئو داشته باشد.
واکنشگرا بودن تصاویر در بهینهسازی موتورهای جستجو بسیار مهم است و سیگنال مثبتی در سئو محسوب میشود. با استفاده از srcset میتوانید نمایش تصاویر را با انواع نمایشگرها سازگار کنید.
انتخاب نام مناسب برای فایل تصاویر پیش از بارگذاری، یک کار ساده اما بسیار اثرگذار در بهینهسازی موتورهای جستجو است. بهتر است نام تصویر شامل کلمات کلیدی محتوابوده و تا حدی تصویر را توصیف کند. در این صورت گوگل تا حدی متوجه مفهوم و محتوای تصویر خواهد شد.
نقشه سایت یا Site Map فایلی است که شامل تمام صفحات وبسایت شما و نشان دهنده نوع ساختار وبسایت میباشد. نقشه سایت به موتورهای جستجو در ایندکس کردن کلیه محتوای موجود در صفحات وبسایت کمک کرده و نقش موثری در سئو ایفا میکند. با افزودن فایل تصاویر به نقشه سایت از بررسی آنها توسط موتورهای جستجو اطمینان پیدا خواهید کرد.
استفاده از دادههای ساختار یافته به نمایش تصاویر موجود در وبسایت شما در نتایج جستجو کمک میکند. به علاوه، Google Images از دادههای ساختاریافته برای تصاویر، ویدیوها و دستورالعملها پشتیبانی میکند.
بهینهسازی موتورهای جستجو یکی از ضروریترین اقداماتی است که هر کسب و کار دیجیتال باید همواره به طور منظم و دقیق آن را در استراتژیهای خود بگنجاند. بهبود جایگاه وبسایت خود در نتایج جستجو و پیادهسازی روشهای مختلف سئو را به آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان برون سپاری کنید.
سالیان درازی است که درگیر تبلیغات هستیم، تبلیغ یعنی انتقال پیام به سبک و روشی ابداعی و متناسب با ساکنان هر سرزمین. شاید در سالیانی دور در سرزمینهای مختلف، بر دیوار غارها علائمی را به شکل نماد حک میکردند، با دود پیامی میفرستادند، یا شاید پیامی را به پای کبوتر میبستند و در جایی دیگر پیام را به دست چاپارها میدادند و… . شاید از همان دوران، ما بهنحوی تبلیغ میکردیم! سالها گذشت و تبلیغات بهمرور، شکل و شمایلی به خود گرفت که امروز آن را به شکل تبلیغ در روزنامه، بیلبورد، رادیو، تلویزیون و… میبینیم.
سرعت تغییرات دنیای امروز به حدی است که باعث شده تا در کمتر از چند سال شاهد تحولاتی اساسی باشیم! تغییری که همهی ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و زندگی جدیدی برایمان ساخته است! تغییری از جنس مجازی و با رنگ و بوی دیجیتال! تغییری که ما ساکنان زمین را درگیر کوچی اجباری از زمین به فضای مجازی کرده است!
ماکانیان اولین مسافران دنیای هیجانانگیز مجازی بودند و در سال 1388 به این سرزمین پانهادند و به تدریج سرزمین ماکانیان را پدید آوردند. ماکانیان میدانستند که این سرزمین نوپا، سرشار از ذخایر و منابع است و هنوز راه درازی تا اشباع شدن از تبلیغ دارد. امروز ماکان به دروازهای برای ورود به فضای نامتناهی مجازی بدل شدهاست و برای ورود و ماندن هر برندی در این دنیا سبک خود را دارد.
وقتی قدم به یک سرزمین جدید و ناشناخته میگذارید، قطعا بزرگترین مشکل، ترس از ندانستن راه و گم شدن است. اگرچه امروز همه با داشتن یک موبایل و البته اینترنت، اعتماد به نفس کافی برای هر تجربه جدیدی را دارند اما سرزمین دیجیتال، دنیایی است جوان و پویا که راههای اصلی، فرعی، میانبر و حتی بنبستهای خود را دارد. این سرزمین هم نقشهای دارد اما متفاوت و پیچیده که ما با دانش تبلیغات و تجربهی چندین ساله با برندهای مطرح، الگوریتم موفقیت در این مسیر را طراحی کردهایم.
ماکان میکوشد شما را برای ورود به این سرزمین عجیب آماده کرده و شما را قدم به قدم همراهی کند، جایگاهی درخور برندتان یافته، اعتماد شما را جلب کرده و موفقیت شما را در این سرزمین تضمین میکند. ماکان دروازهای مورد اعتماد برای عبور از رویاهای دور از دست و رسیدن به آرزوهای دستنیافتنی شماست.
پشت سر نام هر برند، داستانی نهفته که منعکس کنندهی تاریخچه، اهداف، ماموریت، چشمانداز و ارزشهای آن کسب و کار است. داستان هر برند باید با مخاطبان متناسب بوده و بهگونهای متفاوت از متون تبلیغاتی، احساسات آنان را درگیر کند. یک داستان برند خلاق، قوی و واقعی، به سرعت اعتماد مخاطبان را جلب کرده و پتانسیل بالایی برایوایرال شدن دارد. متن فوق، داستان برند آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان است که خدمات متنوعی را در زمینهی بازاریابی دیجیتال به مشتریان ارائه میدهد.
پیش از این مفصل در مورد روشهای داستان سرایی در بازاریابی محتوا صحبت کردهایم. ترکیب هر کدام از روشهای داستانسرایی با واقعیتها، میتوانند به نحوی استراتژیک در جهت جلب اعتماد و درگیر کردن مخاطبان در خلق داستان برند موثر باشند. در ادامه به 7 نکتهی مهم در خلق یک داستان برند خوب و موفق اشاره خواهیم کرد.
اولین گام لازم، داشتن شناخت جامع و صحیحی از برند خود است. دانستن پاسخ سوالاتی مانند اینکه برند شما دقیقاً چه ویژگی منحصربهفردی دارد؟ هویت برندتان چیست؟ ارزشهای بنیادی سازمان شما کدامند و قرار است چه مفهومی را به مخاطبان انتقال دهید، شما را به شناخت جامعی از برند خواهد رساند.
پس از تعیین هویت خود، لازم است ماموریت، چشمانداز و ارزشهای سازمان خود و همچنین برنامههای آتی خود را بیان کرده و به نحوی ثبات قدم خود را در این راستا نشان دهید. در این مرحله میتوانید به تغییرات سازمان در طی زمان و ویژگیهای متمایز خود اشاره کنید.
پیش ازین بارها به اهمیت شناسایی پرسونای مخاطب و داشتن درک صحیح از ارزشها، چالشها و نیازهای آنان برای ایجاد تعامل پایدار پرداختهایم. به طور خلاصه، اگر ندانید با چه کسانی در حال حرف زدن هستید، هرگز نمیتوانید داستان خوبی برای آنان بگویید.
بهتر است در داستان برند به طور مستقیم به ویژگی و تخصص اصلی خود اشاره کرده و بر آن تمرکز کنید. در غیر این صورت مخاطب با لیستی از مهارتها و تخصصهای شما مواجه شده و سردرگم میشود و در نهایت نمیتواند برند شما را به عنوان نمایندهی یک شخصیت متمایز در ذهن خود تداعی کند.
بهترین داستان برند، داستانی است که در عین سادگی، بتواند احساسات مخاطبان را درگیر کند و بگوید برند شما قادر است کدام یک از مشکلات و چالشهای مخاطبان را، از چه طریقی برطرف نماید.
در مقالات قبل با آرکتایپها یا شخصیتهای برند آشنا شدید. برای خلق داستان برند، بهتر است آرکتایپ یا پرسونای انسان گونهی برند خود را به درستی شناخته نوع داستان ولحن برند را متناسب با آن تنظیم کنید.
داستان برند باید به گونهای باشد که مخاطب بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و هیچ شک و شبههای باقی نماند. در صورتی که در بیشتر اوقات محتواهایی که صرفاً به هدف تبلیغات تولید شدهاند، این ویژگی را ندارند.
در نهایت میتوان گفت اگر داستان برند شما خلاقانه بوده، بر سر زبانها بیفتد و برای مخاطبان باورپذیر باشد، نشان دهندهی موفقیت شما در خلق آن داستان برند است. تیمدیجیتال برندینگ آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان به کسب و کار شما کمک میکند تا ضمن افزایش آگاهی از برند، صدای برندتان به گوش افراد بسیاری برسد.
در بلاگهای گذشته بهطور مفصل به مبحث Lead Generation پرداختهایم اما برای یادآوری به صورت مختصر به تعریف Lead میپردازیم و بعد به سراغ لید شایسته یا Qualified Lead میرویم. Lead ها افرادی هستند که به محصول و برند شما علاقه دارند. این علاقه ممکن است به طرق مختلفی ایجاد شود و باعث آشنایی آنها با برند شما شود و او را برای مشتری شما بودن و شروع یک ارتباط طولانی مدت ترغیب کند. این پروسهای است که از آن به عنوان Lead Generation یا تولید سرنخ یاد میشود.
در این بلاگ قصد داریم مشخصا به توضیح Lead های واجد شرایط یا Marketing Qualified Lead (MQL) بپردازیم.
برای تفسیر واضحتر این موضوع، بهتر است از خودمان شروع کنیم؛ دانلودها، کلیک روی CTA ها، باز کردن ایمیلهای دریافتی و به طور کلی گشتوگذار در فضای اینترنت و خصوصا وبسایتهای مورد علاقهمان، ما را از دید کسبوکارها، با عنوان Marketing Qualified Leads یا MQL توصیف میکند. این نوع رفتار، در دنیای دیجیتال امروز، ما را از دیگر Lead ها جدا و به سطوح پایینتر قیف فروش هدایت میکند. MQL در واقع به توضیح سرنخهایی میپردازد که نسبت به دیگر Lead ها، صلاحیت بیشتری برای ورورد به قیف فروش و تبدیل شدن به مشتری دائمی دارند. اهمیت MQL به خاطر تاکید بیشتر آن روی کیفیت است تا کمیت. تشخیص MQL ها مبتنی بر زیرنظر داشتن رفتار کاربران است و به ردیابی مشخصههایی چون بازدید از وبسایت، توجه آنها به محتواها، میزان دانلود، تعداد ایمیلهای خوانده شده، فعالیت در رسانههای اجتماعی و به طور کلی اینگیجمنت افراد میپردازد. MQL ها یکی از گزارههای مهم در پروسه فروش محسوب میشوند؛ چرا که Lead هایی هستند که علاثه و تمایل بیشتری به برند، خرید کالا و خدمات شما دارند.
در ادامه به نکاتی میپردازیم که توجه به آنها، به شما در ردیابی و نظارت بر کیفیت Lead هایتان کمک میکند.
اولین مرحله برای ردیابی دقیق MQL ها طراحی یک قیف فروش متناسب با نوع کسبوکارتان است. اگر به خاطر داشته باشید، در بلاگهای گذشته به طور مفصل به قیف فروش پرداختهایم. در قیف فروش، “چگونگی” هدایت مخاطب به قیف را در چهار مرحله Awareness, Interest, Action و Sale بررسی کردیم اما در مبحث لیدهای شایسته، از چگونگی انجام این پروسه فراتر میرویم و مشخصا “افراد” را در چهار دسته People, Lead, Qualified Lead و Customerبه صورت موازی با مراحل چگونگی، مورد بررسی قرار میدهیم.
یکی از وظایف کسبوکارها امتیاز دهی به Lead ها است تا در نهایت بتوانند نقشه سفر مشتری را طراحی کنند. استفاده از نرمافزارهای اتوماسیونسازی بازاریابی ، امکان امتیازدهی به صورت سیستمی را ایجاد میکند. این امتیازها باید بر اساس کاراکتر و رفتار مخاطبان و بهطور کلی اطلاعاتی که در طول یک دوره به دست آوردهاید، مرتب بشوند. به عنوان یک صاحب کسبوکار، متناسب با صنعتی که در آن فعالیت دارید، باید برای خود شاخصههایی را تعیین و بر اساس آنها کیفیت Lead ها را مشخص کنید. هرقدر امتیاز اینگیجمنت مخاطب بیشتر باشد، احتمال اینکه مشتری بالقوه، به نقطه Action برسد و دست به خرید بزند، بیشتر میشود. تنها به خاطر داشته باشید که ارتقای یک Lead به QL به خودی خود اتفاق نمیافتد و شما به عنوان یک کسبوکار نیاز دارید تا معیارهای مشخصی را برای امتیازدهی و رتبهبندی تعیین کنید. امتیازدهی به Lead ها، کمک میکند تا احتمال پیشرفت آنها را در پروسه فروش و همچنین ارزش بالقوه آنها برای شرکتتان را پیشبینی کنید. همانطور که پیشتر گفتیم، حجم معامله برآورد شده یا تعامل از طریق کلیک روی لینک، بازدید وب سایت و یا شرکت در یک تماس تلفنی از عواملی است که در امتیازدهی به لیدها اثرگذار است. در این میان میتوانید از تیم بازاریابی و فروشتان برای شناسایی بهترین لیدهای واجد شرایط در کوتاه مدت کمک بگیرید.
یکی از بزرگترین مزایای استفاده از MQL شناسایی لیدهای شایسته و رسیدن آنها به نقطه فروش است؛ این موضوع به این معنا است که تلاشهای تیم بازاریابی و فروش شما به هدر نرفته است و زمان آن رسیده که نفس راحت بکشید. افزایش نرخ بازگشت سرمایه از دیگر مزایایی است که در ادامه این پروسه از آن بهره میشوید. یکی دیگر از مزایای شناخت دقیق MQL ها، افزایش امکان هدفگیری دقیقتر برای تیم فروش و افزایش امکان فروش بیشتر است.
یکی از مزایای اصلی پیادهسازی MQL، جلوگیری از هدررفت زمان و تلاشهایی است که شما در این راستا انجام میدهید. بدون شک هیچ کسبوکاری علاقه ندارد تا زمان و منابع خود را صرف لیدهایی کند که راه به جایی نمیبرند. یکی از مزایای شناسایی MQL ها، دقیقا همین موضوع است. در واقع شناخت QL های درست، به کسبوکارها امکان افزایش لود کاری تیمهای درگیر در این پروسه را میدهد و کمک میکند تا منابع خود را صرف مشتریان بالقوهای کنند که در نهایت دست به خرید در حجم بیشتری میزنند و نفع بیشتری برایشان دارند.
MQL یک فاکتور مهم در ایجاد یک توافقنامه سطح خدمات یا Service Level Agreement (SLA) بین تیمهای بازاریابی و فروش است. زمانی که یک معیار رسمی برای تعریف خدمات و نظارت تنطیم میشود، به صورت خودکار سردرگمی و سوتفاهم کمتری به وجود میآید. SLA، مبادله بازخوردها میان تیم فروش و مارکتینگ را تسهیل میکند. درواقع SLA یک قرارداد میان کسبوکارها و مشتریانشان (یک سرویسدهنده و یک سرویسگیرنده) است که جهت نظارت بر بهبود سطح کیفیت و خدمات و همچنین ضمانتهای اجرایی، تهیه و تنظیم میشود.
برای کسبوکارها اولویتبندی در اهداف بازاریابی و فروش به شدت اهمیت دارد چرا که در نهایت میتواند منجر به نتایج مثبت و متفاوتی شود. ایجاد امکان اولویتبندی اهداف برای کسبوکارها، یکی دیگر از مزایای MQL است. تصمیمگیری و اولویتبندی با شما است؛ اینکه بخواهد هزاران Lead را به دست بیاورید و یا از میان گروهی QL های مختص به خودتان را انتخاب کنید.