4p در بازاریابی چیست و چرا مهم است؟

بازاریابی ترکیبی از ابزارهای بازاریابی است که یک تجارت برای فروش محصولات یا خدمات به مشتریان هدف خود استفاده می کند.


4p  چیست؟

مشاغل همیشه از تکنیکال ابزارهای بازاریابی برای تبلیغ و فروش کار خود استفاده کرده اند ، اما اصطلاح "میکس بازاریابی" در اواسط قرن بیستم ابداع شده است. اولین استفاده از آن در یک آدرس 1953 به انجمن بازاریابی آمریکا بود که در آن استاد هاروارد و نیل بوردون بازاریابی ، چگونگی توسعه و اجرای برنامه های بازاریابی را بیان کردند.


شناسایی و تنظیم عناصر ترکیب بازاریابی آن به یک تجارت اجازه می دهد تا در هر سطحی تصمیمات بازاریابی سودآوری بگیرد. این تصمیمات به یک تجارت کمک می کند:



نقاط قوت آن را توسعه داده و نقاط ضعف آن را محدود کنید

در بازار خود رقابتی تر و سازگارتر شوید

همکاری سودآور بین ادارات و شرکا را بهبود بخشید


از دهه 1950 ، عناصر ترکیب بازاریابی در پاسخ به فن آوری های جدید و سایر تغییرات در بهترین روش های بازاریابی تحولات مختلفی را متحمل شده اند.



چهار Ps از بازاریابی میکس

از دهه 1960 ، آمیخته بازاریابی با چهار Ps: قیمت ، محصول ، تبلیغ و مکان همراه بود.


قیمت هزینه خرید یک محصول. قیمت به ارزش درک شده مشتری از محصول بستگی دارد و می تواند استراتژی بازاریابی شما را به طرز چشمگیری تغییر دهد. قیمت پایین باعث می شود کالایی در دسترس مشتریان بیشتر باشد ، در حالی که قیمت بالاتر برای مشتریانی که به دنبال انحصار هستند درخواست تجدید نظر می کند. در هر صورت ، قیمت باید بیشتر از هزینه تولید باشد تا تجارت شما بتواند سود کسب کند.

تولید - محصول. آنچه فروخته می شود. بازاریابان باید چرخه عمر محصول را در نظر بگیرند تا هرگونه چالشی را که ممکن است بوجود بیاید پس از دستیابی به مصرف کننده ، برطرف سازند. به عنوان مثال ، اولین نسخه iPod دارای مشکل عمر باتری بود که تنها پس از مدت زمان مشخصی مورد توجه قرار می گرفت و اپل نیاز به ایجاد راه هایی برای مقابله با آن مشکل داشت.

ترفیع. تبلیغات ، بازاریابی مستقیم و ارتقاء فروش. تبلیغات تلویزیونی ، تبلیغات اینترنتی ، کاتالوگ ها ، نمایشگاه های تجاری ، بیلبوردهای تبلیغاتی و حتی تبلیغات در بالای کابین های تاکسی همه نوع تبلیغاتی هستند. این دسته همچنین شامل روابط عمومی ، از جمله توزیع اطلاعیه های مطبوعاتی یا روابط مداوم با رسانه ها است. تبلیغات شامل آنچه ارتباط برقرار می شود ، به چه کسی به آن ارتباط می یابد ، چگونگی دستیابی به آن مخاطب و اینکه چند بار تبلیغ انجام می شود را شامل می شود.

محل. هر مکان فیزیکی که مشتری بتواند از آن استفاده کند ، به آن دسترسی یا خریداری کند. این شامل مراکز توزیع ، حمل و نقل ، انبارداری ، تصمیمات مربوط به موجودی و حق رای دادن است.

هفت روان مخلوط بازاریابی

بعضی اوقات ، چهار روان گسترش یافته است که شامل هفت روان است. علاوه بر چهار روان معمول ، هفت Ps شامل شواهد جسمی ، افراد و روند آن است.



شواهد فیزیکی. هر چیز ملموس مربوط به یک محصول یا محیط فیزیکی که در آن یک سرویس انجام می شود. شواهد فیزیکی ممکن است شامل بسته بندی محصول ، رسید تحویل ، علائم یا طرح یک فروشگاه فیزیکی باشد.

مردم. کارمندان ، از جمله کسانی که به طور مستقیم با مشتری تعامل دارند (مانند فروش ، خدمات مشتری یا افراد تحویل) و همچنین استخدام و آموزش کارکنان. این طبقه شامل چگونگی عملکرد شغلی کارکنان ، نحوه ظاهر مشتریان (به عنوان مثال لباس شما) و همچنین احساس مشتریان در مورد تجربه آنها است.


روند. هر چیزی در سازمان که در چگونگی دستیابی به محصول یا خدمات توسط کارکنان و تحویل به مصرف کنندگان تأثیر دارد. برخی از نمونه ها روشی است که در آن کارمندان باید وظایف خود را انجام دهند ، چه تعداد از پرس و جوهای فروشندگان دریافت می کنند و مشتریان را برای کمک به شما راهنمایی می کنند یا اینکه چگونه عملکرد ردیابی و اندازه گیری می شود. همچنین این بخش را پوشش می دهد که قسمت های این فرآیند بصورت استاندارد و کدام یک از اتاق ها برای سفارشی سازی بر اساس هر مشتری امکان پذیر است.

مخلوط بازاریابی دیجیتال چیست؟

ترکیبی از بازاریابی دیجیتال ، چگونگی دستیابی یک تجارت به اهداف بازاریابی خود با استفاده از فناوری های دیجیتال است. هرچه تجارت بیشتر به صورت آنلاین انجام می شود ، ابزارهای بازاریابی دیجیتال برای همه انواع مشاغل ، نه تنها در صنعت فناوری ، مهم می شوند.


یک بازاریابی دیجیتال از همان اصول ترکیبی بازاریابی سنتی پیروی می کند. با این حال ، این عناصر با نحوه تأثیر اینترنت در فن آوری های جدید و رفتار مصرف کننده سازگار می شوند.

چهار سی سی از یک ترکیب بازاریابی

در دهه 1990 ، چهار Ps به چهار C اقتباس شد تا توجه کمتری به تجارت و بیشتر مشتری داشته باشد. چهار سی سی مصرف کننده ، هزینه ، راحتی و ارتباطات است. در برخی موارد ، چهار Cs ممکن است نسبت به چهار Ps در یک بازاریابی دیجیتال کاربرد بیشتری داشته باشد.


مصرف کننده. خواسته ها و نیازهای مصرف کننده. بر اساس این مدل ، یک تجارت باید بر روی حل مشکلات برای مصرف کنندگان متمرکز شود تا ایجاد محصولات. این امر مستلزم مطالعه رفتار و نیازهای مصرف کننده ، همراه با تعامل با مشتریان بالقوه برای پیدا کردن آنچه می خواهند است.

هزینه. کل هزینه برای دستیابی به یک محصول یا خدمات ، که فراتر از برچسب قیمت است. هزینه شامل زمان لازم برای تحقیق در مورد یک محصول و خرید است. این همچنین ممکن است شامل هزینه های معامله ای باشد که مصرف کنندگان باید انجام دهند ، از جمله خریدن یک خرید دیگر یا هزینه گناهی که آنها برای خرید یا عدم خرید یک محصول تجربه می کنند.

راحتی یافتن و خرید یک محصول برای مصرف کنندگان چقدر آسان یا دشوار است. ظهور بازاریابی اینترنتی و خرید باعث شده است تا راحتی در تصمیم گیری های مشتری اهمیت بیشتری داشته باشد تا مکان فیزیکی.

ارتباطات گفتگویی که به همان میزان به مصرف کننده بستگی دارد و به فروشنده بستگی دارد. این شامل تبلیغات ، بازاریابی و نمایش رسانه ها می شود. در دنیای دیجیتالی ، این ایمیل همچنین شامل ایمیلهایی است که مشتریان یا سفیران مارک ، پست های وبلاگ ، وب سایت ها ، قرار دادن محصولات با اسپانسر و کانال های رسانه های اجتماعی را انتخاب یا شروع می کنند.

چگونه می توان مخلوط بازاریابی خود را شناسایی کرد

برای به دست آوردن فروش اولیه و ایجاد پایگاه مشتری ، هر شغلی باید با شناسایی ترکیب بازاریابی آن شروع شود. اولین قدم در این فرآیند شناسایی مشتری هدف شما است.


هنگامی که بدانید مشتری شما کیست ، می توانید رابطه آنها با تجارت خود را درک کنید.


مشتری هدف شما چه مشکلی دارد؟

در راه حل آن مشکل چه فایده ای دارد؟

آدرس محصول یا خدمات شما چگونه نیاز دارد؟

مشتری هدف شما نسبت به رقبا چه احساسی دارد؟ در مورد شما؟

چه چیزی مشتری هدف شما را برای خرید ترغیب می کند؟

در مرحله بعد ، اهداف خود را برای فروش و رشد و همچنین بودجه خود برای اقدامات بازاریابی مشخص کنید. سپس یک تاکتیک بازاریابی را انتخاب کنید که به شما در رسیدن به مخاطب هدف خود و رسیدن به آن اهداف کمک می کند.


به عنوان مثال ، اگر برای فروش یک محصول به 25 عدد محصول نیاز دارید و می خواهید در این ماه 1000 محصول بفروشید ، به 25،000 سرب جدید نیاز دارید. می دانید مشتری هدف شما دو وب سایت مختلف را می خواند و به آنها اعتماد دارد ، یکی با 25000 بازدیدکننده در ماه و دیگری با یک میلیون بازدیدکننده در ماه. وب سایت که فقط 25000 بازدید کننده در ماه دارد بسیار ارزان تر برای تبلیغ می باشد ، اما بعید است که همه 25،000 بازدید کننده منجر به جدید شوند. بنابراین ، وب سایت با یک میلیون بازدید کننده ماهانه ، حتی اگر گران تر باشد ، استفاده بهتری از بودجه تبلیغاتی شما دارد.


با کار کردن از طریق عناصر ترکیب تجاری بازاریابی فردی ، می توانید استراتژی ایجاد کنید که به طور مؤثر به مصرف کنندگان برسد ، فروش خود را انجام داده و تجارت خود را رشد دهید.

منبع


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.