ممکن است تصور کنید URL صرفاً آدرس جایگاه یک صفحه از وبسایت را نمایش میدهند، اما از نظر متخصصان سئو، URL اطلاعات بسیاری را در خود جای داده و اهمیت زیادی دارد.URL برای موتورهای جستجو نقش سیگنالی را ایفا میکند که به آنها را از محتوا، هدف و مخاطبان آن صفحه از وبسایت آگاهی میدهد. به علاوهURL ارتباط بین صفحات مختلف وبسایت یا به نحوی مسیر رسیدن به آن صفحه را هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو نشان داده و تجربه کاربری بهتری خلق میکند.
برای تقویت این سیگنال و به عبارتی دیگر، بهینهسازی URL برای سئو، راههای متفاوتی وجود دارد که در ادامه به 14 راه از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.
نخستین گام برای نوشتن URL، این است که به نحوی منعکس کنندهی محتوای درون صفحه باشد. بنابراین پیشنهاد میشود به جای استفاده از URLهای پیشفرض، آن را به صورت اختصاصی برای هر صفحه تولید کنید.
استفاده از کلمات کلیدی در URL ، میتواند سیگنال بهتری را به موتورهای جستجو ارسال کند. برای انتخاب این کلمه کلیدی باید در نظر داشته باشید کدام کلیدواژه توسط کاربران بیشتر جستجو شده و همزمان میتواند به بهترین شکل نمایندهی محتوای درون صفحه باشد. در قسمت بلاگ بهتر است این کلمه کلیدی با تیتر مقالات یکسان باشد.
تلاش کنید که URL در عین سادگی، مختصر و مفید باشد و در ذهن افراد بماند. به یاد داشته باشید که از یک کلمه کلیدی بیش از یک بار استفاده نکنید.
استفاده از فاصله در URL مجاز نیست. بنابراین به جای نوشتن کلمات پشت سر هم، برای جدا کردن کلمات از یکدیگر بهتر است از خط فاصله استفاده کنید. در این حالت کلمات به سادگی توسط کاربران و موتورهای جستجو خوانده میشوند.
ساختار URL به گونهای است که مسیر رسیدن به آن صفحه را نشان میدهد. به میزانی که مقصد یا صفحه کنونی، از دامنه اصلی یا Root Folder دورتر باشد، محتوای آن از نظر گوگل ارزش و درجه اهمیت پایینتری دارد. بنابراین در صورت امکان بهتر است مسیر دسترسی به صفحات درون وبسایت را کوتاه کنید تا محتوای ارزشمند شما تعداد Subfolder کمتری در URL داشته باشد.
استفاده از حروف بزرگ درURL باعث گمراه شدن موتورهای جستجو و کاربران شده و خواندن کلملات را مشکل میکند.
بهتر است برای جلوگیری از طولانی شدن URL حروف ربط یا حروف اضافه (مانند و، یا، اما، اگر و …) را حذف کنید.
استفاده از فایل robots.txt خیال شما را بابت وجود محتوای تکراری، لینکهای خراب و تاثیر منفی آنها بر سئو آسوده میکند. همچنین میتوانید صفحاتی از وبسایت خود را که محتوای تکراری یا کمارزش دارند از دید موتورهای جستجو پنهان کنید و به عبارتی تعیین کنید که رباتها کدام صفحات را ایندکس کنند. در غیر این صورت نیازی به این فایل نخواهید داشت.
اضافه کردن ها Mobile URLs به نقشه سایت باعث میشود موتورهای جستجو مطلع شوند کدام URL ها با نسخه موبایل سازگارند. در نتیجه موتورهای جستجو مانند گوگل، رتبه بهتری به آنها اختصاص خواهند داد.
اگر دو یا چند صفحه از وبسایت شما محتوای مشابه یا تقریباً مشابه داشته باشند، گوگل نمیتواند تشخیص دهد که باید کدام صفحه را در رتبهبندی لحاظ کند. در نتیجه، نه تنها صفحات شما در جایگاه بسیار پایینتری در نتایج جستجو قرار میگیرند، بلکه ترافیک وبسایت نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت. در مواردی که لازم است محتوای دو یا چند صفحه از وبسایت شما تکراری باشد، به کمک Canonical URL میتوانید به موتورهای جستجو اطلاع دهید که میخواهید کدام صفحه در نتایج جستجو به عنوان نسخه اصلی به کاربران نمایش داده شود.
اگر به هر دلیلی (مانند وجود لینک خراب یا خطای 404) نیاز به تغییر URL یک صفحه دارید، برای اینکه در رتبه بندی گوگل برای آن صفحه خدشهای وارد نشود، بهتر است از ریدایرکت 301 استفاده کرده و کاربران را به آدرسی جدید هدایت کنید.
ساختاربندی درست صفحات وبسایت به معنای این است که هر صفحه در دستهبندی درست خود قرار گرفته و نام هر فولدر با محتوای درون صفحه مرتبط باشد.
استفاده از کلمات فارسی در URL زمان پردازش فایل http را افزایش میدهد. به همین جهت بهتر است از کلمات فارسی استفاده نکنید.
آیکون کوچکی که در گوشه سمت چپ URL ظاهر میشود، Favicon نام دارد. هرچند استفاده از این ویژگی ممکن است مستقیماً بر سئو اثر نداشته باشد، اما مزایای بسیاری دارد. از جمله این مزایا میتوان از شناسایی بهتر وبسایت و بیشتر دیده شدن برند شما میان دیگر URL ها خصوصاً در قسمت Bookmark نام برد.
بهینهسازی URL یکی از راههای سئوی تکنیکال به حساب میآید. تیم حرفهای طراحی و توسعه وبسایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان، آماده ارائه خدمات بهینهسازی موتورهای جستجو یا SEO متناسب با وبسایت و کسب و کار شماست.
منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان