لحظه صفرم حقیقت در بازاریابی اینترنتی

لحظه‌ی صفرم حقیقت می‌تواند همان لحظه‌ای باشد که فرد در صف خرید منتظر ایستاده، یا درون اتوبوس انتظار می‌کشد تا به مقصد برسد، یا در حین راه رفتن یا دویدن، زمان شام خوردن یا نوشیدن یک فنجان قهوه یا قبل از خواب در تختخواب است. این لحظه، روزانه میلیون‌ها بار و هم‌زمان با سایر فعالیت‌های زندگی شما رخ‌داده و فرآیند تصمیم‌گیری شما برای خرید یک محصول یا برند را شکل می‌دهد.

امروزه، تصمیم‌گیری‌های ما، به‌شدت تحت تأثیر اینترنت قرارگرفته است. روزانه مشتریان زیادی برای خرید یک محصول، به‌صورت آنلاین تحقیق و تصمیم‌گیری می‌کنند. طبق آمار ارائه‌شده توسط گوگل، 88 درصد مشتریان، قبل از انجام خرید، به جستجو در مورد کالای موردنظر خود می‌پردازند. از‌این‌رو، اولین بار در سال 2011 شرکت گوگل اصطلاحی به نام لحظه‌ی صفرم حقیقت را به دنیا معرفی کرد. این لحظه، یکی از 4 خرده لحظه، در فرآیند تصمیم‌گیری برای خرید یک محصول یا استفاده از یک خدمت است. لحظه‌ی صفرم حقیقت، لحظه‌ای است که یک فرد برای خرید محصول یا چیزی که برای او اهمیت دارد، شروع به جستجوی آنلاین می‌کند. به‌طور مثال، جستجو در مورد گوشی‌های مختلف، قیمت، ویژگی‌های آن‌ها و… قبل از تصمیم‌گیری برای خرید توسط کاربران آنلاین.

یک مثال ساده را در نظر بگیرید؛ یک مادر، تبلیغی را در مورد انجام تست بینایی برای کودک مشاهده می‌کند. در گذشته، این مادر با دیدن تبلیغ، مستقیماً با یک چشم‌پزشک تماس می‌گرفت، اما امروزه او تلفن همراه خود را برمی‌دارد و قبل از انجام هر کاری، مطالب مختلفی در مورد تست بینایی، محل‌هایی که این تست را انجام می‌دهند، ضرورت انجام این تست و … را جستجو می‌کند. این لحظه، همان لحظه‌ی صفرم حقیقت است. خرده لحظه‌ها، جرقه‌های انگیزه‌ای هستند تا فرد قدم‌های بعدی را برای خرید یک محصول بردارد. این لحظه از طریق موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی به‌وجود می‌آید و منجر به خرید با دانش کافی و اطمینان بیشتر می‌شود.

Winning-the-Zero-moment-of-truth-persian

گوگل با معرفی این عنوان بیان کرد که فرآیند خرید مشتریان در حال تغییر است. به‌طوری‌که:

  • 50 درصد خریداران برای جستجوی یک محصول یا برند از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند.
  • 36 درصد آن‌ها وب‌سایت برندها و تولیدکنندگان را بررسی می‌کنند.
  • 31 درصد نیز بررسی‌های آنلاین و توصیه‌های افراد دیگر را مطالعه می‌کنند.

همچنین بررسی‌های تکمیلی در سال 2014 نشان داد که در این لحظات، مصرف‌کنندگان بیشتر تمایل دارند از گوشی‌های هوشمند خود جهت جستجو استفاده کنند.

بنابراین، طبق گفته‌های بالا، روش تحقیقات مردم در مورد یک خدمت یا محصول تغییر کرده است. در زمان‌های قدیم، مردم اطلاعات موردنیاز خود را در خیابان‌ها یا به‌صورت حضوری دریافت می‌کردند، اما امروز، با جستجوی آنلاین، از واقعیت‌ها و اطلاعات موجود در فضای مجازی استفاده می‌کنند. پس برای اثرگذاری و جذب مخاطب به یک برند، محصول یا خدمت، باید روش انتقال اطلاعات را نیز تغییر داد. امروزه اکثر صاحبان برند و شرکت‌ها، برای موفقیت در کسب‌و‌کار خود، از ویترین‌های مجازی مثل وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنند؛ زیرا می‌دانند با طراحی خلاقانه یک وب‌سایت، محتوای متنی و تصویری جذاب و اثربخش و بهینه‌سازی موتورهای جستجو، در نتیجه‌ی جستجوی افراد ظاهر شوند. پس برای موفقیت خود انعطاف‌پذیر باشید و پیام برند خود را به راحت‌ترین، مؤثرترین و به‌روزترین شکل ممکن به گوش مردم برسانید.

مرحله بعدی لحظه‌ی اول حقیقت است که مشتری خواسته‌ی خود را می‌یابد و آن را خریداری می‌کند و سپس در لحظه دوم حقیقت در حال تجربه و استفاده از محصول است.

منبع : آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان

اهمیت ایده‌پردازی خلاقانه در تبلیغات

یک تبلیغ با ایده‌پردازی خلاقانه، نظر شما را در هر جا به خود جلب می‌کند. این تبلیغ می‌توانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محیطی، تبلیغات مطبوعاتی یا تبلیغات دیجیتال باشند، به خصوص تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام. برند‌ها و شرکت‌های مختلف، بودجه‌ی زیادی را برای سفارش تبلیغات به شرکت‌های تبلیغاتی اختصاص می‌دهند. ممکن است برای شما این سوال بوجود بیاید که آیا به‌صرفه است که بخش زیادی از بودجه شرکت‌ها صرف تبلیغات شود؟ محققان و افراد خبره در حوزه تبلیغات، به این سوال جواب مثبت می‌دهند. ایده‌‌پردازی اولین گام در تبلیغات است. تولید کارهای گرافیکی و محتوای متنی و بصری، فیلم‌برداری و اجرای تبلیغات، همه براساس ایده‌ی اولیه صورت می‌گیرند؛ حال اگر این ایده خلاقانه نباشد، مستقیما با میزان اثربخشی تبلیغ در ارتباط است.

تولید یک تبلیغ خلاقانه، نیازمند تحقیقات گسترده‌ای درباره مخاطبان هدف، محصول و رسانه‌ی تبلیغاتی است که خصوصیات و ویژگی‌های مخاطبان هدف، مهم‌ترین و موثرترین عامل در ایده‌پردازی است. به‌طور کلی، هدف از تبلیغات، رساندن پیام یک برند به مخاطبان هدف یا اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به محصول یا برند است. بنابراین، باید اطلاعات جامعی از مخاطبان هدف برند در دست باشد تا ارتباط با آنها آسان‌تر و اثربخش‌تر باشد. ایده‌ی خلاقانه و به دنبال آن، یک تبلیغ خلاقانه، اثربخشی تبلیغ را چند برابر کرده و برند یا محصول را برای همیشه در ذهن مخاطب ثبت کند.

به‌طور کلی دو نوع تبلیغ وجود دارد؛ تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم. تبلیغات مستقیم، تبلیغاتی هستند که پیام به صورت نوشته، روایت یا روش‌های دیگر به مخاطب می‌رسد تا مطمئن شود که مخاطبان، پیام کمپین را در لحظه و بدون هیچ ابهامی دریافت می‌کنند. اما تبلیغات غیر مستقیم این‌طور نیستند؛ امروزه اکثر مردم به دنبال تبلیغات خلاق هستند، تبلیغاتی که پیام خود را نه خیلی پیچیده اما به صورت غیر‌مستقیم بیان کنند. این امر از نظر روان‌شناسی اثبات شده‌است که تبلیغات غیر‌مستقیم، مغز را وادار می‌کنند تا فرد از حرکت بایستد و درباره ایده‌ی پشت این تبلیغ فکر کند. اگر مردم برای گرفتن پیام تبلیغ چند ثانیه وقت صرف کنند، فکر کنند و درگیر آن شوند، آن تبلیغ و محصول را بهتر به خاطر می‌سپارند. این درگیری فکری بین مخاطب و تبلیغ، تفاوت میان تبلیغات مستقیم و غیر‌مستقیم است و موجب ماندگاری برند در ذهن مخاطب می‌شود.

ایده‌ی غیر‌خلاق در یک تبلیغ، نه تنها مخاطبان را از محصول یا برند دور می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا مخاطبان به محصولات دیگر توجه کنند. ایده‌پردازی خلاقانه، کاری پر چالش بوده و نیازمند ذهنی قوی و نیروهای باتجربه است. در دنیای امروز که مردم بیشتر در فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی تعامل دارند، چالش تبلیغ خلاقانه و جذاب، در فضای اینستاگرام و تلگرام بیشتر به چشم می‌آید زیرا فضای شبکه‌های اجتماعی از تبلیغات اشباع شده و یک تبلیغ متفاوت و خلاق، مخاطبان را بیشتر به خود جذب می‌کند.

شرکت تبلیغاتی ماکان با نیروهای جوان و خلاق خود می‌کوشد تا تصویری از برند شما بسازد که تا همیشه در ذهن مخاطبان هدف برند شما بماند. آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان، با توجه به نیازهای روز مخاطبان برندها و بازار تبلیغات دیجیتال، می‌کوشد تا نظر مخاطبان را به برند شما جلب کند.

تا به امروز، تیم حرفه‌ای آژانس تبلیغاتی ماکان، با تجربه و دانش روز خود، از چالش‌های موجود در فرآیند تبلیغات دیجیتال سربلند بیرون آمده و تمام نیروی خود را متمرکز کرده تا ایده‌های خلاقانه و ناب خود را به صورت حرفه‌ای در اختیار مشتریان قرار دهد. ما در کانون تبلیغاتی ماکان می‌کوشیم تا برندها و شرکت‌هایی که به ما اعتماد کرده‌اند را راضی نگه‌داشته و آنها را در ذهن مخاطبان هدف ماندگار کنیم. ما به خود می‌بالیم که در حوزه تبلیغات دیجیتال ایران پیشرو بودیم و همچنان موفق و سربلند می‌درخشیم.

منبع : آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان

کدام استراتژی کسب‌وکار مناسب‌تر است؟

هنگامی‌که صحبت از استراتژی‌های بازاریابی برای یک برند یا کسب‌وکار می‌شود، یکی از موضوعات مهم مورد بحث، این است که چه نوع استراتژی‌ برای پاسخگویی به اهداف سازمانی کارآمد خواهد بود. در بازاریابی دیجیتال، ترافیک وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی از مهم‌ترین اولویت‌های موفقیت برای هر برندی هستند.

بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، نقش مهمی در افزایش میزان بازدید(ترافیک) کاربران از وب‌سایت برندها ایفا می‌کنند. برای درک بهتر هرکدام، لازم است تعریف کلی از هر دو مفهوم ارائه دهیم.
اینکه شما در اولین گزینه‌های پیشنهادی جستجوی گوگل باشید، نکته بسیار مهمی است و تمام تلاش متخصصان این حوزه دستیابی به چنین جایگاهی است. سئو ارگانیک (SEO Organic) را به‌عنوان « پدربزرگ بازاریابی دیجیتال» می‌شناسند. سئو ارگانیک، مجموعه‌ی فعالیت‌هایی است که به‌صورت طبیعی، رتبه‌ی سایت شما را کاهش داده و باعث می‌شود تا وب‌سایت شما در صفحات ابتدایی موتورهای جست‌وجو دیده شود. تولید محتوای متمایز و فعالیت در شبکه‌های مختلف، از اصلی‌ترین ابزارهای سئو ارگانیک هستند که باعث جذب مخاطبان واقعی می‌شود، ازاین‌رو تلاش برای داشتن سئو ارگانیک مطمئن‌ترین و بهترین را برای بهبود جایگاه سایت در موتورهای جستجو است. بنابراین فراموش نکنید که اگر بازدیدکنندگان شما واقعی باشند، دیگر نباید نگران از دست دادن مخاطبان خود باشید. از سوی دیگر، فعالیت‌ دائم در رسانه‌های اجتماعی باعث هدایت مخاطبان به وب‌سایت می‌شود که این امر موجب افزایش حجم ارتباطات و درگیری مخاطبان می‌شود. با وجود اینکه ترافیک وب‌سایت و فعالیت در رسانه‌های اجتماعی هر دو دارای هدفی یکسان هستند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

الف) سرعت اجرا

  • رسانه‌های اجتماعی به سرعت پاسخ می‌دهند و بازخورد سریع‌تری دارند.
  • ترافیک وب‌سایت برای رسیدن به نتایج یکسان، به زمان بیشتری نیاز دارد.

ب) ریچ (Reach) یا تعداد بازدیدکنندگان

  • اگر شما موفق به تولید محتوای وایرال (Viral content) باشید، امکان افزایش تعداد بازدیدکنندگان در صفحات اجتماعی افزایش می‌یابد.
  • تعداد بازدیدکنندگان در وب‌سایت‌ها با توجه به تعداد Keyword یا کلمات کلیدی متغیر است.

ج) نوع محتوا

  • عکس، تصویر و ویدئو برای مخاطبان در رسانه‌های اجتماعی بسیار جذاب است.
  • محتوای متنی مانند بلاگ، اخبار و… برای افزایش بازدید از وب‌سایت‌ها بسیار موثر است.

د) اهداف

  • معمولا بازاریابان می‌کوشند به‌وسیله‌ی رسانه‌های اجتماعی، برای برندشان، هویت و اعتبار بسازند یا آگاهی مخاطبان را نسبت به نامشان افزایش دهند تا از این طریق، مخاطبان را جذب کرده و وفاداری در آنان پدید آورند.
  • یکی از اصلی‌ترین اهداف فعالیت برای سئو وب‌سایت، این است که با تولید محتوای جذاب، مخاطبان را به وب‌سایت هدایت و اعتمادشان را جلب کرده تا از این طریق ترافیک وب‌سایت افزایش یابد.

ه) شاخص‌های اصلی عملکرد (KPI)

  • اثربخشی رسانه‌های اجتماعی عمدتا توسط میزان درگیری مخاطبان (Engagement) مشخص می‌شود.
  • اثربخشی وب‌سایت‌ها معمولا توسط میزان ترافیک‌ و تعداد کلیلک‌ها سنجیده می‌شوند.

با توجه به تفاوت‌های ذکرشده، چه نقاط قوت و ضعفی در میان این دو استراتژی وجود دارد؟

رسانه‌های اجتماعی

نکات مثبت:

  • بهترین ابزار برای افزایش درگیری مخاطبان است که به‌راحتی و با بودجه‌ای بسیار اندک راه‌اندازی می‌شود.
  • مخاطبان در رسانه‌های اجتماعی قادرند محتوای مورد علاقه‌شان را به اشتراک بگذارند و آزادانه درمورد نظراتشان صحبت کنند.
  • یکی از مهم‌ترین نکات مثبت رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات دهان به دهان (Word of Mouth) است که به تنهایی باعث افزایش اعتبار هویت برند در فضای دیجیتال می‌شود.

نکات منفی:

  • لایک، کامنت و اشتراک‌گذاری، به‌صورت قطعی باعث افزایش ترافیک و جذب مخاطبان نمی‌شود.
  • طبق آخرین آمار سال 2017 میلادی، فعالیت روی سئو وب‌سایت، ترافیک بیشتری را به‌همراه دارد.

استراتژی کسب‌وکار

سئو (SEO)

نکات مثبت:

  • استفاده از کلمات کلیدی، یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای بهتر دیده‌شدن است، چراکه هرچه در صفحات ابتدایی موتورهای جست‌وجو دیده شوید، بازخوردهای بهتر و مثبت‌تری دریافت می‌کنید.
  • معمولا محتوای متنی قابلیت ارجاع (Reference) بیشتری دارد.
  • مردم معمولا برای جست‌وجو، ابتدا سراغ موتورهای جست‌وجو می‌روند. طبق گزارشات منتشرشده توسط موسسه Econsultancy، 61% مردم قبل از خرید محصولات یا استفاده از خدمات، درباره‌ی آن در اینترنت جست‌جو می‌کنند و سپس، اقدام به خرید می‌کنند؛ پس وب‌سایت می‌تواند بستر مناسبی برای تبلیغ محصولات یا خدمات شما باشد.

نکات منفی:

  • مبحث سئو SEO همانند یک مشعلی است که آهسته می‌سوزد. نتایج حاصل از این اقدامات بر وب‌سایت ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول بیانجامد.
  • پیدا کردن Keyword یا کلمات کلیدی برای هر برند یا کسب‌وکار ممکن است کاری زمان‌بر و در عین حال پیچیده‌ باشد که معمولا توسط متخصصین انجام می‌شود.

حال این سوال پیش می‌آید که کدام استراتژی مناسب برند یا کسب‌وکار شما است؟

هرکدام از این استراتژی‌ها دارای نقاط ضعف و قوت هستند، اما اکثر بازاریابان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از هردو آن‌ها لازم و ضروری است و به نوعی مکمل یکدیگر است. تولید محتوا در وب‌سایت‌ها به شما کمک می‌کند تا بیشتر در معرض دید مخاطبان هدف قرار بگیرید و در طرف مقابل، رسانه‌های اجتماعی کمک می‌کنند تا مطالب شما سریع‌تر در معرض دید مخاطبان قرار بگیرد.
در نهایت می‌توان گفت، بهتر است تمرکز خود را فقط و فقط به یک استراتژی محدود نکنید، چرا که ممکن است نتایج دلخواه را دریافت نکنید. پس استفاده از استراتژی‌های مختلف در بازایابی دیجیتال، به شما کمک می‌کند تا بیشتر و بیشتر دیده‌شوید.
شرکت دیجیتال مارکتینگ ماکان، با تحلیل وضعیت برند شما در بازار، بهترین و خلاق‌ترین راه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار شما قرار می‌دهد. انتخاب نادرست استراتژی‌های بازاریابی، ممکن است خسارات جبران ناپذیری برای کسب‌وکار شما به‌همراه داشته‌باشد. آژانس بازاریابی دیجیتال ماکان، برنامه‌ی منسجم و دقیقی برای حضور قدرتمند شما در دنیای دیجیتال طراحی می‌کند تا تجربه‌ای بی‌نظیر از فضای دیجیتال، به‌دست آورید. ما در آژانس بازاریابی دیجیتال ماکان، با ارائه‌ی راه‌کارها و متدهای نوین بازاریابی، تحولی شگرف در کسب‌وکار شما ایجاد می‌کنیم.

منبع : آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان

اتاق فکر و طوفان مغزی برای خلق یک ایده خلاقانه

آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که چرا طوفان مغزی یا Brain Storming یک فرآیند اجتماعی است؟ چرا به یک گروه نیاز دارد؟ اتاق فکر، جایی برای تولد ایده‌های تازه و پخته‌شدن آن‌ها است. ایده‌پردازی خلاقانه، یک فعالیت گروهی است که ذهن را‌ به خلق ایده‌های تازه وا‌می‌دارد. ذهن هر فرد، قابلیت‌های مختلفی دارد و جنبه‌های مختلفی از یک موضوع را بررسی می‌کند. طوفان مغزی، یک تکنیک مفید برای طرح گزینه‌هایی برای تصمیم‌گیری‌های پیچیده است. برای اینکه فرآیند طوفان مغزی، خلاقانه و باکیفیت باشد، مراحل، قوانین و قواعدی وجود دارند که باید در اتاق فکر اعمال شوند.

قوانین اتاق فکر:

  • یک رهبر یا سرپرست برای هدایت جلسه لازم است. این فرد علاوه بر داشتن تسلط کامل بر پروژه، باید شناخت کافی از کل گروه داشته و شنونده خوبی باشد تا به خلق و بیان ایده‌های تازه کمک کند.
  • قبل از شروع طوفان مغزی، اهداف پروژه باید مشخص‌ شود و در اختیار تمام اعضای گروه ایده‌پردازی قرارگیرد.
  • زمان جلسه باید از قبل مشخص‌شده باشد. معمولاً جلسات ایده‌پردازی و اتاق فکر بین 30 دقیقه تا 2 ساعت است. لازم است هر یک ساعت یک‌بار، زمانی برای استراحت در نظر گرفته شود.
  • فضای اتاق فکر باید ساکت، راحت و آرامش‌دهنده باشد. به تعداد همه صندلی‌های راحت، خوراکی، قهوه یا چای باشد. ترجیحاً کسی بین جلسه وارد نشود.
  • بهتر است تعداد افراد حاضر در اتاق فکر از 7 نفر بیشتر نشود و 2-3 نفر از افرادی که هیچ اطلاعی از پروژه ندارند نیز حضورداشته باشند. این افراد می‌توانند ایده‌های تازه و جالبی را به گروه تزریق کنند.
  • جو اتاق فکر باید مثبت باشد تا کسی خود و ذهنش را سانسور نکند. از ایده‌های جدید استقبال کنید و از جملات منفی و سرکوب‌گر استفاده نکنید. به افراد گروه و نظراتشان احترام بگذارید و خلاقیت آن‌ها را از بین نبرید.
  • ایده‌های دیگران را کامل گوش کنید، به آن‌ها بیفزایید تا ایده‌های جدید و پخته‌تری بسازید.

در بالا به قوانین اتاق فکر پرداختیم. طوفان مغزی یک فرآیند است و مراحل مختلفی دارد:

1.طرح صورت مسئله و تعریف اهداف پروژه

هدف از برگزاری جلسه ایده‌پردازی را تعریف کنید. مطمئن شوید که تمام افراد حاضر در اتاق فکر، دانش و اطلاعات کافی درباره پروژه دارند.

2.تعریف راه‌حل‌های پیشنهادی به‌صورت فردی و جداگانه

قبل از رفتن به اتاق فکر و شروع فرآیند طوفان مغزی، هر کس به‌تنهایی ایده‌پردازی کند. ایده‌های فردی‌تان را بنویسید. یکی از مشکلات عمده در طوفان مغزی، گیر افتادن گروه حول محور یک ایده و کم‌رنگ شدن ایده‌ها و اهداف دیگر است.

3.طوفان مغزی

اتاق ‌فکر و طوفان مغزی، نیازمند کار تیمی است. پس زمانی‌که همه ایده‌هایشان را مطرح کردند و راجع به آن‌ها صحبت شد، برخی از ایده‌ها باید حذف و باقی آنها تکمیل شوند.

4.تعیین یک راه‌حل نهایی

در مرحله آخر، بین ایده‌های مطرح شده رأی‌گیری کنید، ایده‌‌های خلاقانه‌تر و بهتر را انتخاب کنید، آن‌ها را کامل کنید و به یک راه‌حل و ایده نهایی برسید.

اتاق فکر و طوفان مغزی

تقریباً تمام شرکت‌های تبلیغاتی، اتاق فکر و گروه خلاقیت دارند تا بهترین ایده‌ها را در اختیار شرکت‌ها و برندهای مختلف قرار دهند. شرکت تبلیغاتی ماکان، اولین شرکت تبلیغات دیجیتال در ایران و در حال حاضر یکی از بهترین‌ها در حوزه تبلیغات دیجیتال است. آژانس تبلیغات دیجیتال ماکان، با استفاده از نیروهای جوان و باتجربه، در مورد مسائل و نیازهای مخاطبان هدف در فضای دیجیتال امروز تحقیق کرده و می‌کوشد تا به نیازهای مردم و برندها پاسخ دهد. اتاق فکر کانون تبلیغاتی ماکان، متشکل از یک گروه خلاق شامل تیم خلاقیت، گرافیک، تولید و پروداکشن، تولید محتوا و مدیر پروژه است که با رهبری درست، فضایی مناسب برای خلق، بیان و پیاده‌سازی ایده‌ها را ایجاد می‌کند. ما در گروه ایده‌پردازی شرکت تبلیغاتی ماکان، برای برند شما ایده‌پردازی می‌کنیم و برند شما را در ذهن مخاطبانتان تا همیشه حفظ می‌کنیم.

منبع : آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان

ویژگی وب‌سایت‌های کاربرپسند یا User Friendly چیست؟

در دنیای امروز، عموم مردم برای جستجو و آگاهی از یک محصول، از اینترنت استفاده می‌کنند. به همین خاطر، وب‌سایت، به اولین و مهم‌ترین راه ارتباطی بین مشتری و برند تبدیل شده‌است. گاهی برندها و شرکت‌ها، این نقش را نادیده می‌گیرند و توجهی به وب‌سایت خود نمی‌کنند. واقعیت این است که برند شما نیازمند وب‌سایتی با محتوای مناسب و کارایی بالا است تا مخاطبان هدف برند شما را به خود جذب کرده و آن‌ها را از مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل تبدیل کند. یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب جذب مخاطبان هدف شده و برای آن‌ها تجربه خوبی را هنگام استفاده از وب‌سایت برند شما رقم می‌زند، کاربرپسند بودن (User friendly) وب‌سایت است.

وب‌سایت، ویترین مجازی برند شما است؛ باید به صورت حرفه‌ای طراحی ‌شود و تجربه استفاده آسان را برای مشتریان ایجاد کند یا درواقع کاربرپسند باشد. این امر موجب برتری برند شما بین رقبایتان می‌شود. مشتری در یک وب‌سایت کاربرپسند، سریع و بدون زحمت اطلاعات را پیدا می‌کند، مجذوب طراحی وب‌سایت شما می‌شود و همین امر میزان فروش و درآمد شرکت شما را افزایش می‌دهد. برای کاربرپسند بودن وب‌سایت عوامل متعددی دست در دست هم می‌دهند تا مشتری را جذب ویترین مجازی شما کرده و بتواند از وب‌سایت شما، بهترین و بیشترین بهره را ببرند. این عوامل عبارت‌اند از:

1. دسترسی آسان به وب‌سایت برای همه

وب‌سایت شما باید به‌گونه‌ای باشد که همه بتوانند از آن دیدن کرده و از آن استفاده کنند. گاهی اوقات، شرط استفاده از وب‌سایت‌ها، عضویت در وب‌سایت است که خود می‌تواند مشتری را از وب‌سایت دور کند.

2. بارگذاری (Loading) سریع

امروزه مردم با پیشرفت تکنولوژی صبر و حوصله‌شان کمتر شده و همه چیز را سریع و بدون وقفه می‌خواهند. اگر وب‌سایت شما برای بارگذاری، زمان زیادی نیاز داشته باشد، شانس شما برای جذب مشتری پایین می‌آید. سرعت کم بارگذاری وب‌سایت، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در ترک کردن وب‌سایت محسوب می‌شود. انتخاب یک وب‌هاست (web host) مناسب، امنیت و سرعت وب‌سایت را تضمین می‌کند. به گفته‌ی مهندسان گوگل، انتظار کاربران از زمان بارگذاری یک وب‌سایت، 400 میلی‌ثانیه یا یک چشم به هم زدن است. اگر کاربر حتی 5 ثانیه برای بارگذاری وب‌سایت صبر کند، ممکن است پشیمان شده و وب‌سایت شما را ترک کند.

3. طراحی برنامه‌ریزی‌شده و دسترسی آسان به محتوای داخل سایت (Navigation)

طراحی برنامه‌ریزی‌شده بسیار مهم است و اکثر اوقات نادیده گرفته می‌شود. محتوای وب‌سایت شما باید به‌صورت منظم و برنامه‌ریزی‌شده‌ای در قسمت‌ها و دسته‌بندی‌های مناسبی در وب‌سایت قرار گیرند تا کاربر بتواند به‌راحتی به اطلاعات دسترسی داشته باشد. سعی کنید تعداد منوهای وب‌سایت را کاهش دهید و اطلاعات را به صورتی قرار دهید که بازدیدکننده به‌راحتی آن‌ها را پیدا کند.

4. استفاده از طراحی، محتوا و رنگ‌های جذاب

همان‌طور که گفته شد، وب‌سایت می‌تواند اولین مواجهه مشتری با برند شما باشد، بنابراین باید به‌صورت حرفه‌ای، مدرن و جذاب از مشتری استقبال کرده و مشتری را به خود جذب کند. کنتراست مناسب بین رنگ‌های پس‌زمینه و نوشته‌ها، یکی از اولین قواعد اما بسیار مهم است. کنتراست مناسب، خواندن را برای خواننده آسان می‌کند. به رنگ‌های بکار رفته در وب‌سایت توجه کنید تا مناسب با روحیه مخاطبان هدف باشد. نکته مهم اینجاست که رنگ‌ها، هویت بصری برند شما هستند، پس در به‌کارگیری آن‌ها هوشمندانه عمل کنید. همچنین محتوای متنی شما باید متناسب با لحن و زبان مخاطبان هدف باشد تا ارتباط بهتری برقرار شود.

5. واکنش‌گرایی (Responsive) وب‌سایت

امروزه اکثر مردم برای جستجو در وب‌سایت‌ها از تلفن همراه استفاده می‌کنند و به همین دلیل وب‌سایت شما باید واکنش‌گرا باشد تا مخاطب بتواند به‌راحتی وب‌سایت شما را در تلفن همراه خود بازکرده و از آن دیدن کند.

در بالا به عوامل کمک‌کننده برای داشتن یک وب‌سایت کاربرپسند اشاره کردیم. موفقیت وب‌سایت شما با میزان کاربرپسند بودن آن ارتباط مستقیم دارد. کاربرپسند بودن وب‌سایت، مهم‌ترین و مؤثرترین عامل برای برتری شما در بین رقبا محسوب می‌شود. کارایی بالا وب‌سایت و تجربه دلپذیر بازدیدکننده، شانس موفقیت شما را بالا می‌برد. پس شما برای افرایش میزان موفقیت و محبوبیتتان در بین مشتری‌ها، به یک وب‌سایت خوب نیاز دارید.

شرکت تبلیغاتی ماکان، تبلیغات دیجیتال در ایران را پایه‌گذاری کرده و با رزومه درخشان خود در تولید و توسعه وب‌سایت‌های متنوع، می‌کوشد تا در پیشرفت روزانه‌ی دنیای دیجیتال گامی موثر بردارد. آژانس تبلیغات دیجیتال ماکان و گروه طراحی و توسعه وب‌سایت خود، با توجه به نیاز روز جامعه و نقطه نظرات مشتریان خود، وب‌سایت و لندینگ پیج‌های مناسبی را طراحی و اجرا می‌کنند. این گروه خلاق و حرفه‌ای، با توجه به دغدغه‌های مشتریان و دانش کافی و گسترده خود، ویترین مجازی برند شما را همان‌گونه که لایق شماست، طراحی می‌کند و شما را از رقبایتان متمایز می‌کند.

منبع : آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان