نتایج شگفت‌انگیز دیجیتال مارکتینگ تنها در 8 مرحله (بخش دوم)

همانطور که در مطلب قبل گفتیم، 8 مرحله برای رسیدن به نتایجی شگفت‌انگیز در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. در این مطلب به بررسی ادامه‌ی آن‌ها می‌پردازیم.

4.اجرای کمپین‌های جذاب بازاریابی دیجیتال

اجرای کمپین‌های مختلف می‌تواند به بهبود وضعیت فروش و افزایش جذابیت برند شما کمک کند. مشارکت مخاطبان بازارهدف، امری حیاتی است که باعث موفقیت و بقای برند شما خواهدشد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان، قبل از تصمیم‌گیری نهایی برای خرید محصول یا استفاده از خدمات، حداقل از 6 کانال بازاریابی استفاده می‌کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از استراتژی‌های فروش چندکاناله باعث افزایش محبوبیت برند شما خواهدشد. درحال حاضر، اکثر برندهای معروف، از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال چندکاناله استفاده می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که استفاده از تبلیغات در صفحات مجازی مختلف، تبلیغات موبایلی، بازاریابی اجتماعی و… در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته‌است.

5.استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خود را متنوع کنید.

در حالیکه راه‌اندازی یک استراتژی بازاریابی چندکاناله می‌تواند نتایج خوبی را برای کسب‌وکار شما رقم بزند، اما تمرکز بر کانال‌های متنوع می‌تواند نتایج بهتری را در برداشته‌باشد. برخی از کسب‌وکارهای نوپا تمرکز خود را تنها معطوف به کانال‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا ابزار بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو ‌می‌کنند، درحالیکه به نتایج دلخواه نمی‌رسند؛ علت این اتفاق آن است که، برخی از این کانال‌ها ممکن است، پل ارتباطی درستی با مخاطبان هدف برند نباشند. شما با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال می‌توانید رفتار مخاطبان خود را شناسایی کنید تا بیشتر و بیشتر در معرض دید آنان قرار بگیرید. حدود 80% مشتریان، قبل از خرید و استفاده از خدمات و محصولات یک برند، درمورد آن تحقیق می‌کنند و سپس، اقدام به خرید می‌نمایند؛ پس یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی، استفاده از کانال‌های فروش متنوع و جذب مشارکت مخاطبان هدف می‌باشد.

6.از استراتژی‌های تولید محتوای هیجان‌انگیز استفاده نمایید.

رمز موفقیت یک کسب‌وکار، تمرکز بر تولید محتوا است. هرقدر محتوای تولیدشده هیجان‌انگیزتر باشد، مخاطبان موردنظر شما رغبت بیشتری پیدا می‌کنند تا شما را در دنیای دیجیتال دنبال کنند و محتوای شما را به دوستان و نزدیکانشان پیشنهاد دهند. حدود 73% از بازاریابان B2B تمرکز اصلی خود را بر استراتژی‌های تولید محتوا متمرکز می‌کنند. مزایای استفاده از این استراتژی:

  • افزایش تعامل با مخاطبان هدف
  • افزایش خوانندگان مطالب شما در عرض 2 هفته
  • افزایش بازدیدکنندگان به 200.000 نفر تنها در عرض 7 ماه
  • افزایش ترافیک ارگانیک و بازدید سایت تا 83%

7.افزایش بازدید محتوایتان با استفاده از ویدیو، عکس و لینک‌

مشاهدات نشان می‌دهد که آینده‌ی بازاریابی دیجیتال، بیشتر بصری است و ادغام ویدئو، تصاویر و عناصر گرافیگی در محتوای شما می‌تواند تا 94% افزایش بیننده را به‌دنبال داشته باشد. ادغام محتوای متنی و تصویری، باعث می‌شود تا مخاطبان هدف، تعامل بیشتری با برند ایجاد کنند و هرچه تعداد عکس‌ها و فیلم‌ها بیشتر باشد، جذابیت محتوای متنی افزایش می‌یابد که این موضوع تاثیر مثبتی بر رتبه‌بندی SEO وب‌سایت نیز خواهد داشت.

8.ایجاد ذهنیت مثبت و بادوام در ذهن مخاطبان هدف

در نهایت، با توجه به استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال، شما باید ذهنیتی مثبت و بادوام ایجاد نمایید و دائما آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید. علاوه‌براین، یکی از نکاتی که باید مدنظر داشته‌باشید، استفاده‌ی بهینه از استراتژی‌های (ROMI ( Return On Marketing Investment می‌باشد. مجموعه‌ی این اقدمات باعث می‌شود تا با تحلیل گذشته‌ی بازار و آینده‌ی کسب و کارتان را بهتر و با سود بیشتر تضمین کنید. یکی از مهم‌ترین علل عدم موفقیت بازاریابان دنیای دیجیتال، عدم آزمایش و تجزیه‌و تحلیل برندها می‌باشد.

درحال حاضر، دنیای دیجیتال بسیار رقابتی و چالش برانگیز است، با این حال، کانال‌ها و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال می‌توانند تاثیر مطلوبی بر کسب‌وکار شما داشته باشند. گاهی ممکن است با انجام 8 مرحله‌ای که در بالا ذکرشد، بازهم به نتیجه‌ی دلخواه نرسید؛ چراکه استفاده از این مراحل نیازمند راهکارها و متدهایی است که با گذشت زمان و کسب تجربه به‌دست می‌آید. شرکت دیجیتال مارکتینگ ماکان، با تکیه بر تجارب موفق و تحقیقات بازار، نسبت به وضع بازار اطلاعات کاملی را در اختیار برندتان قرار می‌دهد. همچنین، با استفاده از آخرین روش‌ها، تحلیل جامع و کاملی را از وضع موجود برندتان در بازار، پیش روی شما قرار می‌دهد و با کمک نیروهای متخصص و جوان، شما را در این بازار رقابتی و چالشی کمک خواهدکرد. شرکت دیجیتال مارکتینگ ماکان با تحلیل هویت برند، راهکارهای موثر بازاریابی دیجیتال را برای دستیابی به تعداد مطلوب مشتریان بالقوه افزایش می‌دهد و همچنین، مشتریان بالقوه‌ی شما را به مشتریانی بالفعل، و مشتریان بالفعل شما را به مشتریانی وفادار تبدیل می‌کند.

منبع : آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان

لحظه اول حقیقت در بازاریابی و فروش

همان طور که در مطلب قبل اشاره شد ، همه ما برای محصولات و خدمات مختلف، با پرس‌وجو از اطرافیان و جستجو در اینترنت، با انواع محصولات یا خدمات آشنا می‌شویم؛ در هنگام جستجو، درگیر لحظه صفرم حقیقت هستیم. پس از جستجو و یافتن محصولات متعدد، حالا نوبت انتخاب از بین گزینه‌های موجود است. به طور حتم، زمانی که برای خرید به یک فروشگاه می‌روید یا حتی زمانی‌که در یک وب‌سایت در حال خریداری محصولی هستید، جلوی قفسه محصولات می‌ایستید و محصولات را بررسی می‌کنید تا تصمیم به خرید محصول بگیرید. این لحظه 3 تا 5 ثانیه‌ای که برای تصمیم‌گیری، انتخاب و خرید محصول صرف می‌شود، لحظه اول حقیقت است.

در واقع، لحظه اول حقیقت، اولین برخورد مشتری با محصول است. این اصطلاح در سال 2005 میلادی توسطProcter  و Gamble بیان شد. زمانی‌که مشتری محصول را می‌بیند و انتخاب می‌کند که آیا محصول را بخرد یا خیر، در این لحظه مشتری با لحظه اول حقیقت رو به رو می‌‌شود. انتخاب خرید محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد. محققان بر این باورند که قبل از خرید یک محصول، هر فرد بطور میانگین 7 ثانیه را جلوی یک قفسه صرف می‌کند. این چند ثانیه‌ی حیاتی نقش مهمی برای تولید‌کنندگان دارد تا بتوانند نظر مشتری را به کالای خود جلب کنند. اگر آن برند در این چند ثانیه موفق شود، مشتری کالا را خریداری کرده و آن را تجربه می‌کند؛ تجربه محصول لحظه دوم حقیقت است و مشخص می‌کند که آیا مشتری برای بار دوم از محصول استفاده می‌کند یا خیر.

 

Copy of Moments of Truth bannerb

در لحظه صفرم حقیقت، فرد به جستجو می‌پردازد و در لحظه اول حقیقت آن را می‌یابد و محصول را خریداری می‌کند. در مرحله‌ی تصمیم‌گیری عوامل مختلفی شرایط را به نفع یکی از تولیدکنندگان یا برندها تمام می‌کند:

  • بسته‌بندی و ظاهر یک کالا یا ظاهر یک ساختمان، هتل، مطب پزشک و …
  • قیمت کالا، میزان تخفیف و شرایط فروش ویژه
  • گارانتی و ضمانت سلامت محصول یا کالا و تضمین تجربه‌ی دلپذیر
  • نحوه‌ی خرید و ارسال، زمان مشخص تحویل محصول (در خریدهای اینترنتی)
  • پاسخگویی به سوالات و نیازهای مشتری
  • نظرات، تجارب موفق سایر خریداران، امتیاز آنها به یک کالا و … (در خریدهای اینترنتی)
  • وب‌سایت‌هایی با فضای استفاده راحت و القای حس خوب به خریدار (در خریدهای اینترنتی)

لحظه اول حقیقت تنها برای خرید یک محصول از فروشگاه نیست، بلکه این لحظه در تمام تصمیم‌گیری‌های ما برای انتخاب یک گزینه از بین تمامی گزینه‌هاست. برای مثال، یک هتل را در نظر بگیرید؛ اولین جایی که مسافران برای اقامت در یک هتل می‌بینند، لابی هتل است. برای جذب مسافر برای اقامت در هتل شما باید تمام سعی‌تان را بکنید تا مسافر در نگاه اول جذب هتل شود. از لوکس و تمیز بودن محیط گرفته تا معرفی امکانات هتل مانند استخر، اتاق‌های بازی و … یا حتی پیشنهادهای عالی برای مسافران نظیر تخفیف اتاق‌ها و سایر خدمات هتل. مثال دیگری که می‌توان در آن لحظه اول حقیقت را نشان داد، یک رستوران است؛ برای انتخاب یک رستوران، چه فاکتورهایی را در نظر می‌گیرید؟ قطعا تمیز بودن فضای رستوران، شیک بودن، عکس‌های منوی غذا و… عوامل مهمی در تصمیم‌گیری مشتری هستند. به طور مثال بسیاری از رستوران‌ها در نمایشگرهای بزرگ بیرون رستوران، فیلم یا عکس‌های جذاب از غذاهای خود را نمایش می‌دهند تا مشتری را به رستوران جذب کنند.

درنتیجه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که لحظه اول حقیقت لحظه مهمی از بازاریابی است که در آن جذب مشتری برای انتخاب محصول یا خدمات شما در بین سایر محصولات نکته مهمی محسوب می‌شود. برندها، تولیدکنندگان و سازمان‌هایی که در لحظه اول حقیقت رویارویی مشتری موثر باشند، برنده بازار هستند. اما از طرفی راضی نگه‌داشتن مشتری و ایجاد تجربه دلنشین برای وی لحظه دوم حقیقت است که در مطلب بعدی بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

منبع : آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان

نتایج شگفت‌انگیز دیجیتال مارکتینگ تنها در 8 مرحله (بخش اول)

بسیاری از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا، بودجه‌‌ای کم و منابعی محدود به مبحث بازاریابی اختصاص می‌دهند. به‌همین دلیل است که صاحبان کسب‌وکارها به‌دنبال کانال‌های بازاریابی مقرون‌به‌صرفه و ارزان هستند. امروزه بازاریابی دیجیتال، ابزاری ارزان و موثر در ارتقاء کسب‌وکارها می‌باشد. استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال، باعث رشد درآمد کسب‌وکارها می‌شود؛ به‌گونه‌ای که تاثیر این استراتژی‌ها بر کسب‌وکارها در سال‌های اخیر 2.8 برابر شده‌است. همچنین، بازاریابی دیجیتال منجر به رشد 3.3 برابری کسب‌وکارهای کوچک و متوسط شده‌است. بنابراین برای تغییر استراتژی‌های سنتی بازاریابی به بازاریابی دیجیتال هرچه زودتر باید دست‌به‌کار شد. ما در این مقاله، 8 راه برای رسیدن هرچه سریع‌تر به اهداف بزرگ در بازاریابی دیجیتال به شما پیشنهاد می‌دهیم.

1.مرور و اصلاح استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ

اکثر کسب‌وکارها بعد از چندسال، به استراتژی‌های غلطی که در مسیر بازاریابی خود استفاده کرده‌اند، پی می‌برند. اگر کسب‌وکار شما طی دوره‌های مختلف نتایج مشابه و بی‌ثمری داشت، باید در استراتژی‌ها و برنامه‌های خود تجدید نظر کنید. خوب‌است بدانید که دنیای وسیع دیجیتال، به‌طور مداوم در حال تکامل است؛ حتی ممکن است متدها و روش‌هایی را که در سال گذشته استفاده می‌کردید، در سال آینده به‌کار نیاید و نتایج مطلوبی را مشاهده نکنید. به‌دست آوردن نتایج خوب و موثر مستلزم برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های به‌روز و جدید است. یکی از محبوب‌ترین و موثرترین این راه‌ها، این‌است که ابتدا مفهوم «قانون هفتگانه» را در بازاریابی دیجیتال به‌خوبی درک کنید. این قانون عملا بیان می‌کند که کسب‌وکار شما می‌بایست حداقل 7 مرتبه در معرض دید مشتری قرار بگیرد تا برند شما نزد مشتریان، شناخته‌شده و قابل اعتماد باشد.

2.ایجاد بخش بازاریابی دیجیتال برای کسب‌وکارتان

برای اجرای استراتژی‌های جدید، می‌بایست تیم بازاریابی دیجیتال تشکیل دهید؛ در غیر این‌صورت می‌توانید با یک شرکت دیجیتال مارکتینگ خبره قرارداد ببندید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید. شرکت دیجیتال مارکتینگ ماکان، با ارائه‌ی بهترین راهکارها در زمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ و با تکیه بر تجارب موفق در زمینه‌ی برندینگ و بازاریابی دیجیتال، شما را در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند و مسیری هموار را در اختیار شما قرار می‌دهد. امروزه، از استراتژی‌های سنتی بازاریابی نمی‌توان انتظار نتایج مطلوبی را داشت، چراکه این استراتژی‌های سنتی، دیگر پاسخ‌گوی نیازهای مختلف مشتریان نیست و نمی‌توان به آن‌ها تکیه کرد. برخی از جدیدترین و کارآمدترین راهکارهای بازاریابی دیجیتال را در ادامه خواهیدخواند:

  • تولید محتوا: بازاریابی و تولید محتوای باکیفیت و مرتبط با برند. به‌طور پیوسته از طریق تولید محتوا با مخاطبان هدف در ارتباط باشید تا بتوانید مشتریانی وفادار داشته باشید.
  • مدیریت داده‌ها: تجزیه و تحلیل وب‌سایت، صفحات اجتماعی و سایر کانال‌های بازاریابی، اطلاعات مهم و ارزشمندی در اختیار شما قرار می‌دهد که باعث بهبود نتایج و در نتیجه، موفقیت برند شما می‌شود. تیم بازاریابی دیجیتال شما می‌بایست این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده و با استفاده از نتایج آن، به افزایش کارایی برند شما کمک کند
  • مدیریت رسانه‌های اجتماعی: رسانه‌های اجتماعی، یکی از مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال هستند که به‌عنوان کانالی جداگانه در عرصه‌ی دیجیتال‌مارکتینگ خودنمایی می‌کنند. رسانه‌های اجتماعی راهی سریع، ارزان و در دسترس برای ارتباط با مشتریان است.
  • ارتباط با مشتری: یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود، کسب‌وکارتان به‌مدت طولانی در بازار حضوری اثربخش داشته‌باشد، ارتباط موثر با مشتری است. تیم بازاریابی شما می‌بایست مسئول تعاملات و ارتباط با مخاطبان هدف باشد به‌طوریکه تمام سوالات و نظرات مشتریان را به‌درستی پاسخ دهد و اعتبار برندتان را نزد مشتریان حفظ کند.

3.برندتان را در معرض دید قرار دهید.

شما باید تلاش‌های خود را در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتال به حداکثر برسانید تا بهترین نتیجه را کسب کنید. طی تحقیقات انجام‌شده در کشور آمریکا حدود 90% افراد بالغ دارای تلفن همراه شخصی هستند که در این میان حدود 63% آن‌ها از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و به اینترنت پرسرعت متصل هستند. همچنین، حدود 40% آن‌ها به‌دنبال محصولات و خدماتی هستند که از طریق گوشی‌های خود بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. وبسایت شما می‌بایست برای کاربران تلفن همراه، بهینه‌سازی شده‌باشد و برای استراتژی‌های SEO هزینه و وقت زیادی صرف کنید؛ چراکه می‌تواند تاثیر مطلوبی داشته‌باشد. علاوه براین، حضور فعال و موثر در شبکه‌های اجتماعی همانند: فیس‌بوک، اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، یوتیوب، تلگرام، گوگل‌پلاس و… باعث رشد چشمگیر برند شما خواهد شد.

5 مرحله‌ی دیگر تا دستیابی به نتایج شگفت‌انگیز در دیجیتال مارکتینگ باقی‌مانده است، برای شناختن آن‌ها مطلب بعدی را مطالعه فرمایید.

منبع : آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی

امروزه مردم کمتر از گذشته از کمپین‌های بازاریابی سنتی استقبال می‌کنند و کمتر تحت تأثیر پیام‌های این کمپین‌ها قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، برای شرکت‌ها حیاتی است تا خود را از طریق روش‌های بازاریابی مدرن از سایرین متمایز نمایند. یکی از این روش‌ها، استفاده از بازاریابی چریکی است؛ روشی که بسیار بهتر، خلاقانه‌تر و نوآورانه‌تر از روش‌های بازاریابی سنتی است و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند.

مفهوم بازاریابی چریکی، اولین بار توسط فردی آمریکایی به نام جی کنراد لوینسن (Jay Conrad Levinson) در کتابی با همین نام و در سال 1984 معرفی گردید. لوینسن مدیر سابق واحد خلاقیت شرکت تبلیغاتی جی والتر تامسون و شرکت تبلیغاتی لئو برنت بود. هدف جی از معرفی این مفهوم، کمک به شرکت‌های کوچک برای تأثیرگذاری‌های بزرگ با هزینه‌ای اندک بود. پس‌ازآن، شرکت‌های بزرگ با هزینه‌های زیاد شروع به استفاده از این مفهوم بازاریابی نمودند که سبب به‌وجود آمدن حجم انبوهی از کمپین‌های تبلیغاتی شد. کتاب بازاریابی چریکی با 21 میلیون فروش، به‌عنوان یکی از 25 کتاب برتر کسب‌وکار تایم معرفی گردید.

بازاریابی پارتیزانی با نام‌های دیگری چون بازاریابی نامتعارف، بازاریابی پنهان و بازاریابی افراطی نیز شناخته می‌شود که در تمامی این نام‌ها، بر کم‌هزینه یا بی‌هزینه بودن این‌گونه بازاریابی تاکید می‌شود. درواقع گوریلا مارکتینگ، استفاده از استراتژی‌های آسان و ارزان، برای به‌دست آوردن سودهای زیاد از کسب‌وکارهای کوچک است.

هدف اصلی در بازاریابی پارتیزانی، انجام تبلیغات مستقیمی است که هدف آن خرید نیست. در اکثر مواقع، بازاریابی چریکی مقدمه‌ای برای تبلیغات کلامی یا دهان‌به‌دهان است؛ به‌نحوی‌که مخاطبینی که در این نوع رویدادها قرار می‌گیرند و از نزدیک شاهد آن هستند، چنان تحت تأثیر قرار بگیرند که آن را برای دیگران تعریف کنند.

تکنولوژی، ابزار و اهرم اصلی در بازاریابی چریکی است و باید از این ابزار برای رسیدن به سود بیشتر بهره برد. در این نوع بازاریابی، ورودی اصلی به‌جای پول و سرمایه، صرف زمان و انرژی است. یکی از تکنولوژی‌های مورداستفاده در این نوع بازاریابی، اینترنت است.

یکی از مثال‌های موفق بازاریابی چریکی، کمپینی است که نسکافه، یکی از برندهای شرکت نستله، با استفاده از فضای محیطی و مجازی در کشور کرواسی برگزار کرد. این شرکت، 1000 لیوان (ماگ) قرمز رنگ (رنگ معروف برند نسکافه) را در مسیر عابران پیاده به نرده‌ها و صندلی‌ها قفل نمود. عابران می‌توانستند با ورود به صفحه‌ی فیس‌بوک نسکافه و فرستادن آدرس دقیق ماگ، رمز 4 رقمی قفل را دریافت کرده و ماگ خود را بردارند و پس از دریافت ماگ، عابران می‌توانستند با مراجعه به نزدیک‌ترین دکّه‌ی نستله، یک نوشیدنی گرم به‌صورت رایگان دریافت کنند.

نمایشگر ویدیو
00:00
00:49

برای دیدن ویدیوی کامل دانلود کنید.

واقعیت این است که با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از اینترنت و سایر تکنولوژی‌های روز، دنیا به سمت مدرنیته رفته و سبک زندگی مردم تغییر کرده‌است. به‌تبع آن، سبک تبلیغات نیز دست‌خوش تغییر شده است و لازمه‌ی تبلیغات و بازاریابی‌ اثربخش، اطلاع از نوع بازار و نیاز روز مردم است. شرکت‌های تبلیغاتی در سرتاسر دنیا با استفاده از روش‌های نوین بازاریابی، ماندگاری یک برند در ذهن مخاطبان هدف را تضمین می‌کنند. کانون تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتال ماکان، یکی از اولین شرکت‌های تبلیغات دیجیتال در ایران است که با تجربه‌ و خلاقیت تیم مجرب خود، کمپین‌های بازاریابی خلاق و جذابی را برگزار می‌کند تا تصویر برند شما همواره در ذهن مخاطب باقی بماند.

منبع : آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان

نقش وب‌سایت در رونق کسب‌وکارهای دیجیتال

حتما دقت کرده‌اید که امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که اگر چیزی را نشناسیم، اگر به دنبال چیزی هستیم، اگر سوالی داریم یا… اول به سراغ یک دانای کل به نام گوگل می‌رویم! قدرت این گوگل به حدی است که حتی نام آن به یک فعل مختص به خود تبدیل شده است و شاید در روز بارها این جمله را بشنویم: “گوگل کن!”

پس امروز به طور قطع می‌توان گفت که هر فرد به‌صورت روزانه با اینترنت و وب‌سایت‌های آن سر و کار دارد. داشتن وب‌سایت برای هر برندی، نقش لاستیک‌های یک خودروی در حال حرکت را دارد که در صورت نبود آن، ادامه‌ی مسیر ممکن نیست! امکان جستجو در مورد هر چیزی، اولین و مهم‌ترین کاربرد اینترنت است و وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌های پاسخگو به این جستجوها هستند پس وب‌سایت اولین و مهم‌ترین بستر برای حضور در دنیای دیجیتال است. جست‌‌و‌جو یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر بر ترافیک وب‌سایت‌ها نسبت به سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود. در واقع می‌توان گفت، موتورهای جست‌و‌جو تا ۳۰۰ درصد ترافیک بیشتری را نسبت به سایر کانال‌های بازاریابی اینترنتی، عرضه می‌کنند. اما نکته مهم این است که این وب‌سایت در فضای بی‌نهایت دیجیتال پیدا و دیده شود.

دنیای دیجیتال مثل قطاری است که با سرعت زیاد به سمت مقصد حرکت می‌کند و مدام در حال تکامل است، تکنیک‌های قدیمی، به‌سرعت اثرگذاری خود را از دست می‌دهند و تاکتیک‌هایی جدید جای آن‌ها را می‌گیرند یکی از مهم‌ترین کلیدهای موفقیت در کسب‌وکارهای آنلاین، استفاده از استراتژی‌های جدید و بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو می‌باشد. ما در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا به معرفی مهم‌ترین استراتژی‌های موثر برای بازاریابان دیجیتال و صاحبان کسب‌و‌کار بپردازیم. البته فراموش نکنید که رمز موفقیت در پیاده‌سازی یکپارچه و هماهنگ تمامی این موارد است.

طراحی وب‌سایت برای بهبود موتورهای جست‌وجو (SEO )

چندین عامل مهم در طراحی وب‌سایت وجود دارد که بازاریابان دیجیتال ملزم به رعایت آن‌ها هستند؛ چراکه رعایت این عوامل سبب بهبود و پیشی گرفتن از سایر رقبا خواهد شد. همچنین در عصری زندگی می‌کنیم که آن‌ را عصر سرعت نیز نامیده‌اند. بر همین اساس بازدید کنندگان وب‌سایت به‌طور میانگین تنها ۵۰ میلی‌ثانیه برای توضیحات شما در صفحات اولیه موتورهای جست‌و‌جو زمان می‌گذارند. پس یکی از وظایف خطیر بازاریابان، تعیین هدف و راهنمایی بازدید‌کنندگان به سمت‌ و سوی کسب‌و‌کار خود می‌باشد.

طراحی وب‌سایت مناسب یک رویکرد کلیدی موفقیت آمیز در مبحث SEO می‌باشد. در نظر گرفتن نقاط بحرانی، رفع چالش‌ها و ابهامات، استفاده از جلوه‌های ویژه، نقشه راه و ناوبری مناسب و … از عوامل موثر در طراحی وب‌سایت می‌باشد که باعث جذابیت وب‌سایت خواهد شد. علاوه بر موارد ذکرشده عواملی همچون سرعت بارگذاری، سرعت سایت، سازگاری با مرورگر موبایل یا تبلت و… همواره نقش مهمی را ایفا می‌کنند که می‌بایست به آن‌ها توجه نمود. یکی دیگر از مهم‌ترین جنبه‌های موفقیت طراحی وب‌سایت، این است که چگونه یک تجربه‌ی ملموس را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهیم. اگر وب‌سایت شما جذابیت کافی را برای مخاطبان نداشته باشد، احتمالا ۶۴ درصد آنها هرگز بازگشت نخواهندکرد.

تعامل با مخاطبان

جریان رفتار بازدیدکنندگان وب‌سایت در نمودار زیر نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان، طبق نیازشان اقدام به جست‌و‌جو می‌کنند و در صورت یافتن سایت مناسب با محتوای مناسب وارد آن می‌شوند و از آن استفاده می‌کنند. حال، این موضوع پیش می‌آید که هرچه محتوای متنی و گرافیکی وب‌سایت شما جذاب‌تر باشد، ترافیک وب‌سایت شما به‌طبع رتبه بهتری را در موتورهای جست‌و‌جو کسب می‌کنید.

تاثیر فعالیت وب‌سایت بر SEO

فعالیت‌های روزمره وب‌سایت، معنای وسیعی دارد، اما اگر بخواهیم تعریف کلی ارا‌ئه دهیم، هرچه فعالیت روزانه یک وب‌سایت منظم‌تر و یکپارچه‌تر باشد، رتبه بهتری را در SEO کسب خواهید کرد. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل نقشه‌ی سایت، ناوبری، برنامه نویسی، آپلود مطالب و… باشد. پس می‌توان نتیجه گرفت که بازاریابان فضای دیجییتال همواره باید فرایندی مستمر در وب‌سایت خود داشته باشند تا تعداد بازدیدکنندگان افزایش یابد و تاثیر مثبتی روی SEO تجربه کنند.

تاثیر بازاریابی محتوا بر SEO سایت

بازاریابی محتوا همانند سایر کمپین‌های بازاریابی نقش مهم و اساسی را ایفا می‌کند. هرقدر بتوانید محتوای با کیفیت‌تری ایجاد کنید، درگیری ذهن مخاطبان هدف شما نیز افزایش می‌یابد. یک وب‌سایت، بدون محتوای مناسب، تمام تلاش‌های SEO‌ را به باد می‌دهد و شما را از رسیدن به هدفتان دورتر و دورتر خواهد کرد.

در یک رویکرد کلی، مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه‌ی شما باید در هسته‌ی مرکزی و اصلی مبنای کار شما قرار بگیرند. همچنین محتوای تولید شده، می‌بایست خواسته‌ها و نیازهای مخاطبانتان در اولویت قراردهد. اگر بتوانید چالش‌ها و ابهامات ذهنی مخاطبانتان را درک کنید و به آن‌ها پاسخ دهید تاثیر به‌سزایی خواهید دید. علاوه‌براین، هرچه محتوای تولیدشده، بکرتر باشد، رتبه وب‌سایت شما بیشتر افزایش می‌یابد.

تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر SEO سایت

رسانه‌های اجتماعی جنبه‌های وسیع و گسترده‌ای دارد که در زندگی مردم نفوذ کرده‌اند، بنابراین نقشی مهم و اساسی بر نتایج جست‌وجو ایفا می‌کنند. رسانه‌های اجتماعی نه تنها منبع بسیار خوبی برای افزایش ترافیک وب‌سایت هستند، بلکه سایت و برند شما را قدرتمند می‌سازند و اعتبار شما را نزد مشتریان افزایش می‌دهند. اشتراک‌گذاری (Share)، محبوبیت (Like)، نظرات (Comment) و… عواملی هستند که همگی می‌توانند روی ترافیک وب‌سایت شما اثرگذار باشند. هرچه محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی جذاب‌تر باشند، تاثیر آن را بر وب‌سایت بیشتر و بیشتر خواهدشد.

لینک بیلدینگ، درواقع همان فرآیندی است که باعث می‌شود لینک وب‌سایت شما در سایر وب‌سایت‌ها دیده شود و رنک سایت شما در نتایج جست‌وجو، بهبود یابد. نیاز کابران با کلیک کردن روی لینک مورد نظر، برطرف می‌شود؛ پس هرقدر که لینک‌های مورد نظر بیشتر در دسترس باشد، نیاز کاربران زودتر برطرف می‌شود. اگر می‌خواهید وب‌سایت شما در رتبه‌های اول سرچ گوگل موجود باشد، باید از ترفندهایی استفاده کنید که بیشتر در معرض دید قرار بگیرید و ترافیک وب‌سایت شما با همین ترفندها افزایش می‌یابد. استفاده از بک‌لینک‌ یکی از همین ترفندهاست. درواقع، بک‌لینک همان لینکی است که از سایر وب‌سایت‌ها دریافت می‌کنید. هرچه سایت مقابل، معتبرتر و شناخته‌شده‌تر باشد، رنک وب‌سایت شما به‌صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد. نتایج این رتبه‌بندی‌ها به عوامل متعددی وابسته است که مهم‌ترین آن‌ها، محبوبیت وب‌سایت است. با این حال، ساختن لینک‌ها می‌بایست با استفاده از یک رویکرد جامع و با تمرکز بر جذب مخاطبان صورت بگیرد. هرقدر که لینک‌ها، ساده‌تر و به‌دور از پیچیدگی باشد، مخاطبان شما زودتر و راحت‌تر به سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند.

بخش طراحی وب‌سایت شرکت دیجیتال مارکتینگ ماکان را گروهی از متخصصان خلاق و کارشناسان باسابقه تشکیل داده‌است. حضور برندها و مشتریان معروف و معتبر در زمینه‌های مختلف، این نکته را تصدیق می‌کند که شرکت دیجیتال مارکتینگ ماکان، همواره بر اصولی استوار است که آن را از رقبا متمایز می‌سازد. شرکت دیجیتال مارکتینگ ماکان، با ارائه‌ی رویکردهای نوین علمی و خلاق در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، به عنوان یکی از اولین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود و این موفقیت را مدیون تلاش و پشتکار، نیروهای جوان، تحصیلکرده و خلاق خود است.

منبع : آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان