بدون شک امروزه یکی از رسانههای اجتماعی جذاب و پرطرفدار، اینستاگرم است که در بازاریابی رسانههای/شبکههای اجتماعی نیز بسیار کاربرد دارد. اینستاگرم به کاربران این امکان را میدهد تا عکس ها و ویدیوها را با فالوورهایشان به اشتراک بگذارند. این سادهترین کاری است که میتوان با اپلیکیشن انجام داد اما مزیت اینستاگرام فراتر از از اشتراکگذاری عکسها است.
کسبوکارهای زیادی اینروزها با استفاده از اینستاگرم در حال رشد هستند. این رسانه اجتماعی تاثیر بسزایی روی افزایش آگاهی از برند دارد و کمک میکند تا با هزینههایی کمتر از تبلیغات سنتی، کسبوکارمان را برای طیف گستردهتری از مخاطبان، تبلیغ کنیم. افزایش فالوور در اینستاگرام میتواند به صورت ارگانیک باشد. هرچند که به آسانی خرید فالوور نیست اما نتیجهای که به دست میآید، ارزش زمان، تلاش و هزینهای که صرف میکنیم را دارد.
در این بلاگ قصد داریم با هم راههای جذابتر کردن پستها، بالا بردن اینگیجمنت، استفاده از هشتگهای مرتبط و در کل زیر و بم اینستاگرم را برای افزایش فالوور به صورت ارگانیک مرور کنیم:
برای جذب فالوور به صورت طبیعی، اول از همه نیاز داریم یک نامکاربری ساده و قابل تشخیص و یک عکس مناسب برای اکانتمان در نظر بگیریم و خودمان را برای شناخت بیشتر به مخاطبان بالقوه در قسمت “بیو” اینستاگرام به صورت مختصر و قابل فهم معرفی کنیم. بهتر است برای دسترسی آسان به اطلاعات بیشتر، آدرس سایتمان را در قسمت بیو قرار بدهیم و البته اکانتمان را نیز از حالت خصوصی خارج کنیم.
شاید بیاهمیت به نظر برسد اما واقعیت این است که برای انتشار پستهایمان، نیازمند داشتن یک استراتژی هستیم، پس در ابتدا نیاز داریم یک تقویم مخصوص طراحی کنیم و ساعت و روز مشخصی را برای انتشار پستها تعیین کنیم؛ برای مثال میتوانیم یک روز در هفته را به معرفی اعضای گروه اختصاص بدهیم و یا داستان مربوط به یک برند را تعریف کنیم. داشتن استراتژی به ما در تولید محتوای منسجمتر کمک میکند.
محتوایی که تولید میکنیم باید جذاب و مطابق با علائق مخاطبان هدف باشد. مخاطب، روزانه با هزاران پست در اینستاگرام مواجه میشود و مطمئنا زماناش را صرف پستی میکند که برای او جذاب باشد. خوشبختانه فرمتهای مختلفی در اینستاگرام برای تولید محتوا وجود دارد. ویدیوهای 1 دقیقهای، آلبومهای 10 عکسی و GIF.
تمرکز اینستاگرام بیشتر روی انتشار عکس و ویدیو است اما از تاثیر محتوایی که میتوانیم در قالب کپشن تولید کنیم نباید غافل باشیم. کپشنهای متناسب با پرسونای مخاطب، اینگیجمنت را افزایش میدهد. پرسش سوال از فالوورها از مواردی است که باعث بالا رفتن اینگیجمنت میشود. طبق نتایج به دست آمده ، استفاده از جمله “نظر بدهید” در کپشن روی فالوورها اثر میگذارد و ناخودآگاه آنها را نظر دادن وا میدارد.
اصلیترین کاربرد هشتگ، گردآوری مطالب مرتبطی است که توسط اکانتهای مختلف ارائه میشود و به مخاطب این امکان را میدهد تا با جستجوی یک هشتگ، به یک موضوع یکسان، از نگاههای متفاوت دست پیدا کند. علاوه بر این کمک میکند تا مخاطبان گستردهتری به مطالب ما دسترسی داشته باشند. برای انتخاب و استفاده از هشتگهای مرتبط، بهتر است بنچ مارک انجام بدهیم تا بدانیم رقبایمان از چه هشتگهایی استفاده میکنند. بعد از جمعآوری فالوورهای بیشتر و شناختهتر شدن برندمان میان مخاطبان و رقبا، میتوانیم از هشتگهای مخصوص به خودمان استفاده کنیم. هشتگهایی با نام برند و شعار تبلیغاتی تا مخاطب با استفاده از آنها، یکجا به مطالب ارائه شده دسترسی داشته باشد.
مهمترین نکته در استفاده از رسانههای اجتماعی، ایجاد و حفظ تعامل با مخاطب است. استوری و لایو هر کدام کمک میکنند تا ارتباط نسبتا مستقیمی با مخاطب داشته باشیم. استوری برای انتشار عکسهای به اصطلاح یکدفعهای و کم کیفیتتر مناسب است. هایلات هم این امکان را میدهد تا بعد از گذشت 24 ساعت استوریهایمان را ذخیره کنیم. لایو هم آپشن دیگری است که امکان برقراری ارتباط نزدیکتر با مخاطب را فراهم میکند. IGTV هم گزینهای است که تقریبا به تازگی معرفی شده است و این امکان را میدهد تا ویدیوهایی بیشتر از 1 دقیقه آپلود کنیم.
در ابتدا، بهتر است روزانه تعدادی از عکسها و ویدیوهای مخاطبان را لایک کنیم. این کار کمک میکند تا تعدادی از فالوورهایمان را از این طریق به دست بیاوریم. بعد از افزایش نسبی فالوور، بابت همراهی مخاطبانمان از آنها تشکر کنیم. بد نیست برا پاسخ دادن به حمایتشان هر از گاهی مسابقات اینستاگرامی برگزار کنیم، قرعهکشی کنیم و به مناسبتهای مختلف جایزه بدهیم. در این میان میتوانیم شرایط مسابقه را فالو و لایک شدن توسط مخاطب قرار بدهیم.
در این راه میتوانیم روی کمک اینفلوئنسرها حساب باز کنیم. تبلیغ کسبوکار ما توسط اینفلوئنسرها به شدت روی اعتماد و پذیرش افراد و در کل افزایش فالوور اثرگذار است. در کل بهتر است اینفلوئنسرها تجربه استفاده از محصول ما را داشته باشند.
یکی از راههای ساده و ابتدایی، خرید فالوور است. هرچند که این روش زمان و هزینه کمتری را صرف میکند اما روش مناسبی نیست و اصولا توصیه نمیشود؛ چرا که فالوور و لایکهای فیک یا تقلبی، مزیتی برای اکانت ما محسوب نمیشوند. بهتر است افزایش فالوور به صورت ارگانیک و طبیعی صورت بگیرد. خرید فالوور به ظاهر مخاطبان را افزایش میدهد اما نه تنها باعث کاهش اینگیجمنت کلی میشود، بلکه به تصویر برندی که دلخواهتان است لطمه میزند.
معمولا استفاده از رباتهای اینستاگرام به ظاهر مفید است اما مثل خرید فالوور توصیه نمیشود. ربات اینستاگرام یک برنامه است که در قالب اکانت شما به دنبال اکانتهایی میگردد که ممکن است محتوای شما برایشان جذاب باشد و بعد با کامنت، فالو و لایک آنها را به سمت شما میکشاند.
در نهایت با شاخصهای ارزیابی عملکرد اینستاگرام، میتوانیم میزان موفقیتمان را با استفاده از این رسانه اجتماعی اندازهگیری کنیم و دریابیم تا چه اندازه به اهدافمان نزدیک شدهایم.
آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان، به کمک بخشهای استراتژی، خلاقیت و تولید محتوای متنی و تصویری تلاش میکند تا شما را در مدیریت شبکههای اجتماعیتان یاری کند.
منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان
بحث و تبادل نظر در گروه تمرکز یا (Focused Group Discussion (FGD، یکی از روشهای کیفی تحقیقات پایه بوده، که از علوم اجتماعی وارد حوزهی مدیریت و بازاریابی شده است. تشکیل گروه تمرکز یا Focus Group، یکی از روشهای مورد استفاده در تحقیقات بازار است که در آن به اطلاعاتی دربارهی میزان آگاهی بازار هدف از برند و یا چالشها و نظرات آنها هنگام خرید از محصولات یا استفاده از خدمات خود دست خواهید یافت. برای تشکیل گروه تمرکز، افراد محدودی از جامعه هدف (معمولاً بین 6 تا 10 نفر)، انتخاب شده و سپس تحلیلها، نظرات و احساست خود را آزادانه در گروه تمرکز بیان میکنند. این نظرات قابل نقد و بررسی بوده و میتواند رد یا قبول شود. از این طریق میتوانید پاسخ بسیاری از سوالات خود را که نیازمند بینش عمیقتر و تعامل با مشتریان و مخاطبان از نزدیک هستند، بیشتر درک کنید. به کمک نتایج حاصل از این جلسات، میتوانید دریابید تا چه میزان در مسیر درست حرکت کردهاید و در گامهای بعدی از سردرگمی نجات یابید.
تشکیل گروههای تمرکز برای کسب و کارهایی که برای تولید محصول و یا ارائه خدمت جدید خود نیازمند آزمون کشش بازار هستند و یا حتی میخواهند تغییری در نوع بستهبندی محصولات قبلی خود ایجاد کنند، روشی مناسب است، چرا که پیش از تولید انبوه محصول و عرضهی عمومی آن، میتوانند دریابند تا چه حد مورد استقبال مخاطبان و مشتریان قرار خواهند گرفت.
همانگونه که اشاره شد، گروه تمرکز غالباً با هدف شناسایی و حل یک مسئله و یا تجزیه و تحلیل یک محصول/ خدمت تشکیل میشود تا از درک و برداشت افراد در جایگاه مشتری از ویژگیهای کمی و کیفی محصول مطلع گردید. پیش از تشکیل گروه، باید موضوعات مشخصی که در آنها نیازمند اطلاعات هستید، به طور دقیق مشخص کرده و سپس سوالاتی را که باید در جلسه مطرح کنید، بسیار شفاف طراحی نمایید. زمان بهینهی جلسه را تعیین کرده و قوانین جلسه را تدوین کنید. بهتر است زمان جلسه از یک ساعت و نیم تجاوز نکند تا برای اعضای گروه خسته کننده نشود. همچنین میتوانید برای استفاده از روشهایی جهت تشویق افراد به شرکت در بحث و جلوگیری از کسالتبار شدن محیط برنامهریزی کنید.
اعضای گروه باید از جامعهی مخاطبان هدف شما انتخاب شوند. پیش از این مرحله باید پرسونای مخاطب خود را به درستی شناسایی کنید. انتخاب افراد باید به نحوی باشدکه از هر طیفی یک نماینده در گروه حاضر باشد، تا بتوانیم به طور نسبی تمام تفکرات را پوشش دهیم. فراموش نکنید که تمام اعضای گروه در برخی ویژگیها نقطهی اشتراک دارند که همان پرسونای مخاطب شماست.
پس از بخش معرفی خودتان و هدف کلی از برگزاری گروه تمرکز، اعضای گروه ضمن معرفی خود، مهارتهایشان را ذکر میکنند تا افراد اندکی با یکدیگر آشنا شوند. برای شروع جلسه، بهتر است با طرح سوالات سادهتر شروع کنید و به افراد اندکی زمان دهید تا به پاسخها فکر کنند. پس از اینکه بحث مقداری پیش رفت، سوالات اصلیتر و چالشبرانگیز را بپرسید. در پایان بحث، پرسشهای نهایی که حکم جمعبندی دارند را مطرح کنید. به این ترتیب بسیار راحتتر میتوانید نتیجهی جلسه را در ذهن خود طبقهبندی کنید. فراموش نکنید مدیریت زمان در هر سه بخش فوق بسیار مهم است. میتوانید بین جلسه، زمانهایی را به پذیرایی و استراحت اختصاص دهید و به گونهای رفتار کنید که افراد احساس راحتی کنند. در طول بحث، سعی کنید تمرکز را روی فرد خاصی قرار ندهید و تمام افراد را در بحث شرکت دهید. در میان پرسشها اندکی مکث کنید و به افراد کمحرفتر فرصت اظهار نظر دهید. برای ارزیابی جلسه بهتر است مکالمات را ضبط نمایید. در صورتی که به پاسخ تمام سوالات خود دست نیافتید، میتوانید جلسات دیگری نیز برگزار کنید. در زیر با نمونههایی از سوالاتی که میتوانید در گروه تمرکز مطرح کنید، آشنا میشوید:
دادههای به دست آمده از جلسات را به صورت منظم دستهبندی و ارزیابی کنید. از این طریق میتوانید به سرعت و به آسانی از احساسات، تمایلات و دیدگاه مشتریان نسبت به محصول یا خدمت خود آگاه شده و به پاسخ مورد نظر خود دست یابید.به علاوه، قادر خواهید بود از ایدههای عمیق و بیواسطه مخاطبان خود در راستای بهبود کسب و کار خود بهره گیرید.
شرکت تبلیغاتی مات، ارائه دهندهی کلیه خدمات تبلیغاتی، با پیادهسازی نتایج حاصل از تحقیقات بازار و تشکیل گروههای تمرکز یا Focus Group، در پیشبرد مقاصد و رشد کسب و کار شما تاثیر بهسزایی خواهد گذاشت.
منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ مات
ممکن است بارها برای کسب اطلاعات در مورد موضوعات متفاوت، دیدن یک ویدیو را به خواندن یک مطلب طولانی ترجیح داده باشیم. در دنیای امروز از اهمیت و سودی که یک ویدیو به کسبوکار ما میرساند و فایدهای که برای مخاطب دارد، نمیتوان غافل بود. Video Marketing یا بازاریابی ویدیویی یکی از راههای افزایش آگاهی از برند و ایجاد اینگیجمنت میان مخاطب، برند و محصولات و خدماتی است که ارائه میدهیم. بهعلاوه این امکان را میدهد تا به وسیله ابزارهای متفاوت میزان مشغولیت مخاطب با برند را مانیتورینگ کنیم.
برای سود بردن از مزایای ویدیو مارکتینگ بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار بدهیم:
در ویدیو مارکتینگ نوع پیامی که به مخاطب منتقل میکنیم بسیار اهمیت دارد. اگر دریافت مخاطب این باشد که هدف ما تنها فروش است، باید بدانیم که مسیر را اشتباه آمدهایم. برای بازاریابی ویدیویی موفق بهتر است تمرکز ویدیو روی داستانی باشد که در خلال آن میخواهیم پیاممان را به مخاطب منتقل کنیم.
بهتر است داستان و پیاممان را به نحوی انتفال بدهیم که برای مخاطب جذاب باشد و ذهن اش را به خود مشغول کند. توجه به نیازها و خواسته نیز میتواند رغبت مخاطب را به دیدن ویدیویی که ارائه میدهیم، بیشتر کند. برای اثرگذاری بیشتر روی احساسات مخاطب و گرفتن ارتباط پایدارتر میتوان از بازاریابی احساسی استفاده کرد.
اگر بخواهیم واقعبین باشیم حتی خودمان هم حوصله تماشای ویدیوهای طولانی را نداریم و ترجیح میدهیم در کوتاهترین زمان، اطلاعاتی را که به دنبالشان هستیم، پیدا کنیم. پس بهتر است در ساخت ویدیوها از پرداختن به حاشیه پرهیز کنیم و نکات اصلی را مد نظر قرار بدهیم.
خوشبختانه از طریق کانالهای متفاوتی میتوانیم ویدیوهایمان را منتشر کنیم. رسانههای اجتماعی مثل اینستاگرم، یوتیوب، فیسبوک و … این امکان را فراهم کردهاند تا ویدیوهایمان را در دسترس طیف گستردهای از مخاطبان قرار بدهیم.
نیاز داریم روی آمار و ارقامی که به دست میآوریم تمرکز کنیم تا بدانیم چرا یک ویدیو بازدید کننده بیشتری داشته و ویدیویی دیگر مورد استقبال قرار نگرفته است. تحلیل دادهها و آمارهای به دست آمده این امکان را میدهد تا در ساخت ویدیو برای مخاطب مناسب، دقت بیشتری به خرج بدهیم.
از طریق ویدیوها میتوانیم ارتباط با مخاطب را تقویت کنیم؛ توجه به نیازهای و خواستههای او و ارائه اطلاعات به صورت مختصر و در کوتاهترین زمان، امکان هدایت مخاطب بالقوه به قیف فروش را افزایش میدهد. ویدیو مارکتینگ کمک میکند تا برای معرفی و پاسخگویی به نیازها، خودمان را به مخاطب هدف برسانیم. همچنین باید توجه داشته باشیم که ویدیو با محتوای با ارزش، مخاطب جدید را به خود جذب میکند و در صورت پاسخدهی به نیاز مخاطب و برانگیختن احساسات او، میتوانیم به وایرال شدن ویدیوهایمان امیدوار باشیم.
همچنین از طریق ساخت بکلینکها، تقویت لینکها و افزایش ترافیک وبسایت میتوان روی بهبود نتیجه موتورهای جستجو اثر مثبت گذاشت و تمایل به خرید مخاطب را 64 تا 85 درصد افزایش داد. علاوه بر این اثرگذاری دیدن یک ویدیو بسیار بیشتر از شنیدن نظر اطرافیان یا خواندن دیگر نظرات در رسانهها است. طبق تحقیقات انجام شده، مخاطب بعد از شنیدن اطلاعات، بعد از گذشت 3 روز تنهای 10% از اطلاعات در ذهن مخاطب است اما در مواجهه با یک ویدیو، بعد از گذشت 3 روز 65% از اطلاعات را به خاطر میآورد؛ حتی کلمه ویدیو، نرخ باز کردن لینکها را تا 19% افزایش میدهد.
در مورد چالشهای ویدیو مارکتینگ نیز میتوان به بودجه بالا و نیاز به تیم و تجهیزات حرفهای اشاره کرد. علاوه بر این امروزه، جدا از این مسائل باید محتوایی تولید کنیم که ارزشمند باشد، ذهن مخاطب را به خود مشغول کند و او را به خرید ترغیب کند. هدف اصلی ویدیو مارکتینگ، رساندن پیام و داستانسرایی است اما این نکته را نباید فراموش کرد که ویدیوهایی که ارائه میکنیم باید با قیف فروش کسبوکار ما همتراز باشند.
در ویدیو مارکتینگ باید بدانیم هدفمان از تولید ویدیو چیست، مخاطبمان چه کسانی هستند و چه پیامی را میخواهیم منتقل کنیم تا بر اساس پرسونای مخاطب به نیازها پاسخ بدهیم.
آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان شما را برای ساخت محتوای تصویری و متنی متناسب به ویژگیهای برند و مخاطبانتان یاری میرساند. از نمونه کارهای انجام شده توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان میتوان به ساخت ویدیو برای Honor 8، Mate 9، Nova 2 Plus، جشنواره عید دیدنی و هفته تکنولوژی هوآوی اشاره کرد.
منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان
یکی از موفقترین استراتژیهای بازاریابی محتوا، تولید محتوای همیشه سبز است. نامگذاری محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content با الهام از طبیعت انجام شده و به معنای محتوایی است که همواره مردم در مورد آن جست و جو میکنند و در هر زمان میتوانند از آن به عنوان مرجعی مفید و ارزشمند استفاده نمایند. این مفهوم در مقابل نوع دیگری از محتوا قرار میگیرد که شامل موضوعات و ترندهای روز است و با گذشت زمان اعتبار چندانی ندارد.
محتوای همیشه سبز مرجعی مناسب برای پاسخ به سوالات همیشگی افراد است. این نوع محتوا قابلیت این را دارد که به طور مداوم بهروزرسانی شود. نقطهی مقابل محتوای همیشه سبز، محتوا یا مقالاتی هستند که با توجه به رویدادها و موقعیتهای خاص نوشته شدهاند و تاریخ انقضا دارند. برای مثال، اخبار و اتفاقات روز، گزارش رویدادها، اطلاعاتی در مورد کمپینهای تبلیغاتی، شرایط شرکت در یک قرعهکشی، اخبار حوزه تکنولوژی مانند بهروز رسانی یک دستگاه الکترونیکی و از این قبیل مقالات، در یک بازهی زمانی خاص مورد توجه و بازدید مخاطبان قرار میگیرند و در اکثر موارد، بعد از آن تاریخ اعتبار چندانی نداشته و ترافیک چندانی به وبسایت هدایت نخواهند کرد.
پس از اینکه با مفهوم محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content و مزایای آن آشنا شدید، وقت آن رسیده که با چالشها و توصیههای لازم جهت تولید این نوع محتوا آشنا شوید.
تیم حرفهای تولید محتوای آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان، به کسب و کار شما جهت اجرای استراتژیهای تولید محتوا و تولید محتوای همیشه سبز یاری میرساند.
منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان
همانگونه که افراد هنگام نیاز به خرید محصول و یا دریافت خدمت، از طریق پرس و جو از افراد مورد اعتماد، جست و جو در گوگل و شبکههای اجتماعی دربارهی آن تحقیق میکنند و سپس تصمیم میگیرند، شما نیز به عنوان صاحب کسب و کار باید برای دوام، رشد و بهبود در فضای رقابتی صنعت خود، تحقیقات بازار انجام دهید. به این مفهوم که درک درستی از بازار هدف، پرسونای مخاطبان، نیازها، احساسات و خواستههای آنها در هر بخش از بازار، واکنش مشتریان نسبت به کیفیت و قیمت محصول، آگاهی از برند،میزان تقاضا، بررسی چالشهای فعلی و پیش رو در بازار، رقبا و جایگاهشان در صنعت و … به دست آورده و از این اطلاعات در تصمیمگیریهای مهم خود استفاده کنید. تحقیقات بازار خصوصاً پیش از لانچ محصول و یا پیادهسازی ایدههای جدید، نقش بسیار مهمی ایفا میکند. به میزانی که تحقیقات بازار بهتری انجام دهید، بیشتر میتوانید لید تولید کرده و سپس با پیادهسازی استراتژیهای بازاریابی، آنها را به مشتری وفادار تبدیل کنید. بسیاری از کسب و کارها از انجام تحقیقات بازار غافل اند، در نتیجه سهم بزرگی از بازار را از دست خواهند داد.
اولین گام مهم در تحقیقات بازار، تعیین یک هدف مشخص است. اینکه بدانید به دنبال یافتن پاسخ کدام سوالات هستید؟ کسب و کارهایی که در تحقیقات بازار، حوزههای مختلفی را همزمان باهم مورد بررسی قرار میدهند، غالباً دچار سردرگمی خواهند شد و به نتیجهی معناداری نخواهند رسید. ابتدا باید سوالاتی کلی که با دانستن پاسخ آنها به هدف خود میرسید، طرح کنید. برای مثال:
پیش از برقراری ارتباط مستقیم و طرح پرسش از مخاطبان و مشتریان خود، باید سعی در شناخت آنها، شامل سن، تعداد اعضای خانواده، محل زندگی، شغل، بودجه و از این دست ویژگیهای دموگرافیک داشته باشید. سپس عادات خرید، علایق و سلیقه آنها، قدرت خرید، احساسات، چالشها و نیازهایی که در طول روز با آن مواجهاند و… را درک کنید. ابزارهای آنلاین در این قسمت به کمک کسب و کارها آمده و روند نظرسنجیها و ردیابی رفتار مشتریان را بسیار سادهتر کردهاند.
یکی از گامهای مهم در تحقیقات بازار، شناسایی و آنالیز رقباست. بررسی انواع محصولات یا خدمات، سهم بازار، پرسونای مخاطبان، کانالهای توزیع، ممیزی داراییهای دیجیتال، نحوه قیمتگذاری، فعالیتهای بازاریابی، شناسایی آمیخته بازاریابی ، نقاط قوت و ضعف رقبا و تاکتیکهای تعامل با مشتری از جمله تحقیقاتی است که انجام آنها برای موفقیتآمیز بودن تحقیقات بازار الزامی هستند.
به طور کلی، روشهای تحقیقات بازار را میتوان به دو نوع کمی و کیفی تقسیم کرد. در روشهای کمی، با اطلاعات آماری جمعآوری شده سر و کار داریم و در روشهای کیفی از طریق تعامل با مخاطبان، از نظرات مستقیم و احساسات آنها استفاده میکنیم. انتخاب روش به کار رفته در تحقیقات بازار، بسته به نوع کسب و کار و مخاطبان شما دارد.
پیش از استفاده از آمار و ارقام رسمی موجود، از تحقیقات پایهای (اولیه) جهت پاسخ به سوالات اصلی و رسیدن به هدف خود از تحقیقات بازار، استفاده کنید. روشهایی مثل تشکیل گروه تمرکز یا Focus Group، تهیه پرسشنامههای آنلاین، مصاحبه تلفنی و… از انواع تحقیقات پایهای هستند. برای تشکیل گروه تمرکز، ابتدا هدف را به طور دقیق مشخص کرده و سوالاتی را که باید در جلسه مطرح کنید، بسیار شفاف طراحی نمایید. سپس افراد محدودی از جامعه هدف (معمولاً بین 6 تا 10 نفر)، انتخاب شده و تحلیلها، نظرات و احساست خود را در رابطه با سوالات مطح شده، آزادانه در گروه تمرکز بیان میکنند. این نظرات قابل نقد و بررسی بوده و میتواند رد یا قبول شود. پس از جمعبندی نظرات، میتوانید پاسخ بسیاری از سوالات خود را که نیازمند بینش عمیقتر و تعامل با مشتریان و مخاطبان از نزدیک هستند، بیشتر درک کنید و از نتایج حاصل در بهبود کسب و کار خود بهره گیرید.
برای انجام تحقیقات ثانویه، میتوانید از منابعی مانند کتابخانهها، مجلات، آمار سایتهای خبری معتبر و رسمی، آژانسها و موسسات آموزشی معتبر، شبکههای اجتماعی رقبا استفاده کنید.
در نهایت، تمام دادههای بهدستآمده را طبقهبندی کرده و نتایج را تحلیل کنید. میتوانید از اطلاعات حاصل در بسیاری از موارد مانند تحلیل SWOT کسب و کار خود و شناسایی نقاط ضعف و قوتتان، ایده گرفتن برای ارائه محصولات یا خدمات جدید، پاسخ به نیازهای جدید مشتریان، بهبود فرآیندها و.. استفاده کنید و به روز باشید. همواره به این نکته توجه کنید که دادههای حاصل از این تحقیقات با توجه به تغییرات دائم بازار، تا مدت مشخصی اعتبار دارند.
علاوه بر شناختن مشتریان و درک نظرات آنها، انجام تحقیقات بازار باعث میشود جایگاه خود را در صنعت بهتر بشناسید، از روندهای جدید و پیش رو در صنعت آگاه شده و خود را مطابق با آن تطبیق دهید.به علاوه میتوانید تا حدی تغییرات بازار را پیشبینی کنید. بخشهایی از بازار را که تا کنون به آنها توجه نداشتید را یافته و دلایل کنارهگیری آنها را تحلیل کنید. الگوهای رفتاری در خرید مشتریان را که تا به حال به آنها توجه نداشتید را درک کنید. به علاوه در تحقیقات بازار، میتوانید دید مناسبی نسبت به رقبا پیدا کرده و نقاط ضعف و قوت آنها را بررسی کنید.
جالب است بدانید تحقیقات بازار، اثر عمدهای در رشد کسب و کارها و افزایش سودآوری و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) دارد. شرکتهایی که به طور مستمر تحقیقات بازار انجام میدهند، حدود 10 برابر سریعتر از شرکتهایی که تحقیقات بازار انجام ندادهاند، رشد و حدوداً 2 برابر سودآوری داشتهاند.
اگر در کسب و کار خود از انجام تحقیقات بازار غافل شوید، سرانجام فرصتهای بسیاری جهت رشد و بخش عمدهای از بازار هدف را از دست خواهید داد. برای اطمینان از انجام صحیح و بهینهی تحقیقات بازار، میتوانید از تخصص آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان بهرهمند شوید.
منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان