در بخش اول و دوم این مقاله، به اهمیت سئو و معرفی 11 تکنیک مهم در تدوین استراتژی سئو تکنیکال پرداختیم. اکنون با 6 تکنیک دیگر در این زمینه آشنا خواهید شد.
در مقاله اهمیت ساخت پیلارپیج در بهینهسازی موتورهای جستجو، به طور مفصل به توضیح مدل خوشهای تولید محتوا، تعریف پیلارپیج و اهمیت آن در افزایش ترافیک وبسایت و لینک بیلدینگ داخلی و بهینهسازی موتورهای جستجو پرداختهایم. به طور خلاصه میتوان گفت، با استفاده از مدل خوشهای تولید محتوا یا Topic Clusters، عنوانها به طور منظم دسته بندی میشوند. افراد به راحتی محتوای مورد نیاز خود را در وبسایت یافته و به مقالات مرتبط با آن موضوع هدایت میشوند. پیلارپیج همان صفحهای از وبسایت است که خوشهها (Cluster Contents) در آن قرار میگیرند و مانند یک مقاله طولانی، تمام جنبههای کلی و مختلف یک موضوع را دربرمیگیرند. پیادهسازی این مدل تولید محتوا، علاوه بر ایجاد یک تجربه کاربری خوب، سبب میشود مخاطبان به صفحات بیشتری از وبسایت هدایت شوند. در نتیجه گوگل به راحتی میتواند تعداد بیشتری از صفحات وبسایت شما را ایندکس کرده و جایگاه بالاتری در نتایج جست وجو به آنها اختصاص دهد.
اگر دو یا چند صفحه از وبسایت شما محتوای مشابه یا تقریباً مشابه داشته باشند، گوگل نمیتواند تشخیص دهد که باید کدام صفحه را در رتبهبندی لحاظ کند. در نتیجه، نه تنها صفحات شما در جایگاه بسیار پایینتری در نتایج جستجو قرار میگیرند، بلکه ترافیک وبسایت نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت. برای یافتن محتوای تکراری در وبسایت خود میتوانید از ابزارهایی مانند Site Audit tool در SEMRushاستفاده کرده و آن را اصلاح کنید. گاهی به دلایلی (مثلا در سایتهای تجارت الکترونیک با چندین صفحه مشابه) لازم است این محتوای تکراری در وبسایت شما وجود داشته باشد. برای اینکه به گوگل بفهمانید که میخواهید کدام صفحه را در نتایج جستجو به عنوان نسخه اصلی به کاربران نشان دهید، میتوانید از تگ Canonical URL استفاده کنید.
بدون وجود Alternative Text تصاویر، گوکل نمیتواند محتوای عکسها یا اینفوگرافیها را دریابد. Alt در کد HTML معمولاً محتوای درون تصویر را شرح میدهد. برایبهینهسازی Alt Text تصاویر و کمک به سئو، باید از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای عکس در آن استفاده کنید. از دیگر کاربردهای Alt، زمانی است که تصویر در صفحه بارگذاری نشده است. در این حالت این متن ظاهر شده و به شرح تصویر میپردازد.
همانگونه که در مقالات قبل اشاره شد، ایجاد یک URL با ساختار مناسب در بهینهسازی موتورهای جستجو و افزایش رتبه وبسایت تاثیر دارد. یک URL بهینهسازی شده، شامل کلمات کلیدی و منعکس کنندهی محتوای صفحه است. برخی نکات مهم که در ایجاد URL عبارت اند از:
تگ عنوان یا Title Tag یکی از عناصر HTML است که عنوان صفحه را بیان میکند. عنوان صفحه در نتایج جستجو به عنوان یک تیتر قابل کلیک به رنگ آبی نمایش داده میشود. تگهای عنوان به بهتر دیده شدن نتایج جستجو، بهینهسازی ساختار سئو و بازنشر محتوا کمک میکنند. برای نوشتن تگ عنوان موارد زیر را رعایت کنید:
همچنین، توضیح متا متنی مختصر است که آن صفحه از وب را توصیف میکند و در زیر آدرس سایت در نتایج جستجو ظاهر میشود. در مقاله بایدها و نبایدها در نوشتن توضیحات متا به طور کامل به نکات لازم برای بهینهسازی توضیحات متا اشاره شد. برخی از این نکات عبارتند از:
یکی از دلایل مهم ایجاد عنوانها و زیرعنوانهای مرتبط با محتوا، که در کد HTML آنها را با H1, H2, H3 و… نشان میدهند، این است که ضمن مشخص کردن بخشهای کلیدی محتوا به صورت مجزا، به رباتهای گوگل بفهمانید آن بخش از محتوا درباره چه موضوعی نوشته شده است. در این صورت رباتها بدون نیاز به بررسی کل متن، محتوای صفحه را درمییابند. همچنین به کار بردن کلمات کلیدی در این عنوانها، در بهینهسازی موتورهای جستجو نقش موثری ایفا خواهد کرد.
اگر صاحب یک وبسایت یا کسب و کار آنلاین هستید، قطعاً نیاز به دیده شدن دارید! بنابراین داشتن تسلط بر عوامل موثر بر بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) هم از جنبه تکنیکال و هم از جهت محتوا بسیار ضروری و مهم تلقی میشود. در پایان لازم است بر این نکته تاکید کنیم که سئوی تکنیکال و سئوی محتوا محور باید به صورت موازی و همزمان در یک وبسایت پیادهسازی شوند. به عبارتی دیگر، سئوی تکنیکال و سئوی محتوا محور مکمل یکدیگر هستند. برای موفقیت در زمینهی بهینهسازی موتورهای جستجو و بهبود جایگاه وبسایت خود در نتایج جستجو با تیم طراحی وبسایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان در تماس باشید.
منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان