ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ بدون داشتن داراییهای دیجیتال مانند یک وبسایت معتبر و بهینهسازی شده برای موتورهای جستجو، عملاً بیمعناست. انجام لینک بیلدینگ به شکل اصولی، یکی از گامهای اساسی در بهینهسازی موتورهای جست و جو (SEO) است.
در مقالات قبل به طور مفصل در مورد مفهوم لینک بیلدینگ و روشهای لینک بیلدینگ صحبت کردیم. لینک بیلدینگ به زبان ساده به فرآیندی گفته میشود که از یک وبسایت به وبسایت خودتان لینک دریافت کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با چند اشتباه که ممکن است در لینک بیلدینگ انجام دهید، آشنا کنیم.
پیش از این، به دست آورن رتبه بالا در نتایج جستجوی گوگل برای بلاگرها به یک موضوع رقابتی و بسیار مهم تبدیل شده بود. در نتیجه صاحبان وبسایتها برای پیشی گرفتن از رقبا، به خریدن لینکهای غیر طبیعی با قیمت ارزان از وبسایتهای دیگر روی آوردند. این کار ممکن بود در آن زمان به طور موقت بر رتبه وبسایت اثر داشته باشد، اما یکی از دلایلی بود که باعث شد گوگل به سرعت الگوریتم رتبهبندی خود را تغییر دهد و به شدت با لینکهای اسپم برخورد کند. در حال حاضر گوگل به شدت با وبسایتهایی که اقدام به خرید یا فروش بکلینکهای اسپم یا Toxic Links میکنند، مقابله کرده و آنها را از نتایج جست و جو حذف خواهد کرد.
بیشتر لینکهای اسپم یا Toxic چنین منابعی دارند:
اگر از بکلینکهای اسپم استفاده میکنید، بهتر است برای جلوگیری از حذف وبسایت خود توسط گوگل، هرچه زودتر به حذف آنها بپردازید.
همانگونه که میدانید، لینکها را میتوان به دو نوع Dofollow و Nofollow تبدیل کرد. بر خلاف تصور برخی افراد، ساختن یک نوع بک لینک (مثلا فقط لینکهای Dofollow) یکی از اشتباهات بزرگ در لینک بیلدینگ است و به SEO آسیب میزند. اگرچه لینکهای Nofollow در رتبهبندی صفحه گوگل و نتایج جستجو اثر ندارند، اما وجود آنها در بهینهسازی موتورهای جستجو موثر است. در نتیجه بهتر است میان استفاده از لینکهای Dofollow و Nofollow تعادل برقرار کنید. برای مثال، قسمت کامنتهای بلاگ، محل مناسبی برای قرار گرفتن لینکهای Nofollow است.
بر خلاف تصور بسیاری از افراد، استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی در متن لینک نه تنها در رتبهبندی گوگل سودمند نیست، بلکه به عنوان یکی از روشهای سئوی کلاه سیاه شناخته میشود. متن لینک طبیعی، متنی کوتاه و برگرفته از محتواست. همچنین استفاده از متن لینک تکراری یکی از اشتباهات دیگر است و گوگل به جای بهینهسازی، به سرعت آن را نادیده گرفته و ایندکس نخواهد کرد.
الگوریتمهای گوگل به صفحاتی که مقالات و پستهایشان به تعداد بیشتری در شبکههای اجتماعی توسط افراد بازنشر شدهاند، ارزش و رتبهی بالاتری اختصاص میدهند، چرا که تاثیری به مراتب بیشتر بر تعداد افراد بیشتری خواهند گذاشت. بنابراین، گرفتن بکلینک از صفحاتی که از نظر تعداد بازنشرها بسیار ضعیف هستند، ارزش چندانی در جهت بهینهسازی موتورهای جست و جو نخواهد داشت.
اگر تمام بکلینکها مرتبط به یک صفحه از وبسایت (که غالباً صفحه اصلی یا Home Page است) باشند، گوگل آنها را جزو لینکهای طبیعی محاسبه نکرده و نادیده میگیرد. بنابراین باید میان لینک دادن بین صفحات مختلف وبسایت خود تعادل برقرار کنید.
گرفتن بکلینک از وبسایتها یا صفحاتی که محتوای آنها هیچ ارتباطی به محتوای تولید شدهی شما ندارد، کاری اشتباه بوده و از نظر گوگل بیارزش است، حتی اگر این وبسایتها قدرت دامنه (DA) بالایی داشته باشند.
گرفتن بکلینک از دامنهها، وبسایتها یا صفحاتی که در گوگل ایندکس نشدهاند، کاری اشتباه است و باعث میشود گوگل صفحه شما را در رتبه بندی نادیده بگیرد.
دریافت تعداد زیادی بکلینک از وبسایتهایی یا قدرت دامنه یا DA پایین، از نظر گوگل ارزش چندانی ندارد. این در حالیست که دریافت تعداد کمی لینک از وبسایتهای معتبر با DA بالا در بهینهسازی موتورهای جستجو تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.
تبادل لینک یا Reciprocal linking یکی از راههای سریع و آسان در لینک بیلدینگ خارجی است که میان بلاگرها رواج دارد. اما بهتر است بدانید این شیوه در سالهای اخیر از نظر گوگل ارزش چندانی ندارد، مگر این تبادل لینک در حد متعادل میان وبسایتهای معتبر با محتوای مرتبط به هم صورت گیرد.
ممکن است در بخش کامنتهای یک بلاگ در یک وبسایت، تعداد بسیار زیادی لینک به وبسایتهای مختلف وجود داشته باشد. بهتر است لینک خود را در این قسمت میان تعداد بسیار زیادی لینک قرار ندهید.
پیش از این دریافت بکلینکهای Site-Wide ( لینکهایی که در قسمتهایی مانند فوتر یا سایدبار وبسایتهای دیگر وجود دارند و در تمام صفحات تکرار میشوند) و همچنین لینک دادن به وبسایتهای دیگر در قسمت فوتر بسیار مرسوم بود. در حال حاضر این لینکها از نظر گوگل جزو لینکهای طبیعی محسوب نمیشوند و بهتر است به لینکهای Nofollow تبدیل شوند.
در نهایت میتوانید به کمک ابزارهای موجود مانند SEMrush، Ahrefs وLink explorer کلیه لینکهای داخلی و خارجی را بررسی کرده و به سرعت جهت بهینهسازی آنها و حذف لینکهای اسپم اقدام کنید.
با رعایت کردن نکات لازم و تلاش برای جلوگیری از اشتباهات در لینک بیلدینگ، رفته رفته میتوانید شاهد پیشرفتهای بسیاری در زمینهی بهینهسازی موتورهای جستجو باشید. تیم حرفهای طراحی و توسعهی وبسایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان، کسب و کار شما را در سئو یاری خواهد کرد.
منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان