این روزها اصطلاح هک رشد، زیاد به گوش میخورد. شاید به نظر بیاید هک رشد، صرفاً یک نام جدید برای روشهای قدیمی بازاریابی است، اما باید گفت اینطور نیست. هک رشد یا خلق رشد، در واقع یکی از شیوههای کارآمد، سریع و کمهزینهی بازاریابی، در مقایسه با روشهای معمول است. در این روش، تمرکز صرفاً بر روی رشد کسب و کار است. دیدگاه هک رشد باید در کل سازمان نهادینه شده و خصوصاً در استارتآپها به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود. اینترنت بستر مناسبی برای هک رشد فراهم کرده، چرا که بسیاری از محصولات غیر قابل لمس، از این طریق قابل عرضه است. در هک رشد سعی میکنیم بیشتر از قابلیتهای خود محصول جهت بازاریابی و تبلیغات استفاده کنیم.
هکر رشد، شخصی خلاق، کنجکاو و مشتاق است که تمام هدفش باید رشد کسب و کار باشد. هکر رشد، شخصی نتیجه گراست نه فرآیندگرا، اما در عین حال به شدت از تجزیه و تحلیل در جهت اولویتبندی نقاط رشد استفاده میکند. هکر رشد الزاماً یک کدنویس نیست، وی میتواند ترکیبی از یک بازاریاب، دانشمند داده و یا یک کدنویس باشد. هکر رشد باید در زمینههای مختلف، دانش و اطلاعات داشته باشد. هکر رشد باید در زمینههای مختلف دانش و اطلاعات داشته باشد. غالباً عمق تخصص و مهارت هکر رشد در یک زمینه عمیقتر از دیگر زمینههاست.
هکر رشد، یک قیف جذب مشتری میسازد و کاربران را به سمت هدفی خاص جذب میکند. سپس برای هر قسمت از قیف، راهکارهایی جهت افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری ارائه کرده و هدفهای مجزا تعیین میکند. اگر کاربر به مشتری تبدیل شود، در نهایت نرخ بازگشت سرمایه (ROI) افزایش یافته و هدف اصلی هک رشد محقق خواهد شد. به علاوه، در این فرآیند نباید از استراتژیهای حفظ مشتری و تبدیل آنها به مشتری وفادار غافل شویم.
نکتهی مهم در هک رشد این است که برای داشتن رشد مستمر در کسب و کار، میبایست این چرخه را دائماً اجرا کرد.
به عنوان مثال، اگر هدف کوچک شدهی شما در این مقطع، افزایش تعداد کاربران وبسایت باشد، میتوانید با تغییر رنگ و جانمایی دکمه فراخوان عمل (CTA)، تست A/B را انجام دهید. سپس نتیجهی حاصل از تست A/B را با مفروضات ذهنی خود مقایسه کنید. در صورتی که این اقدام، شما را از هدف مورد نظر دور کرده است، به تست پایان دهید و متغیر دیگری را جهت انجام تست انتخاب کنید.
در مرحلهی جذب کاربر، میتوانید از تاکتیکهای زیر استفاده کنید:
در مرحلهی بعدی، باید کاربران را وادار به انجام فعالیتهایی در راستای پیشبرد اهداف خود کنید. این اهداف میتوانند ایجاد حساب کاربری، خواندن محتوا، پر کردن یک فرم و… باشند.
در نهایت، باید از تاکتیکهایی جهت وفاداری مشتری استفاده کنید. افزایش نرخ وفاداری مشتری، هزینه و زمان کمتری نسبت به افزایش نرخ ورودی دارد، به همین دلیل، این مرحله بسیار حائز اهمیت است.
منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان