اگر صاحب یک کسب و کار هستید و سعی در افزایش رتبه و جایگاه وب سایت خود در نتایج جستجو و یا به عبارتی دیگر بهینهسازی موتورهای جستجو(SEO) را دارید، این مقاله میتواند دیدگاهی جامع در اختیار شما قرار دهد. به زبان ساده، یکی از اهداف طراحی وبسایت و بازاریابی محتوا این است که پیام شما در زمان درست به مخاطب هدف برسد و یا مخاطب بتواند بر اساس نیازها و علایق خود وبسایت شما را بیابد. افراد در موتورهای جست و جو با وارد کردن کلمات و عبارات مختلف، سعی در یافتن کالاها، خدمات یا موضوعات مورد نظر خود دارند. در صورتیکه از استراتژیهای بهینهسازی موتورهای جست و جو استفاده نکنید، وبسایت شما توسط کاربران دیده نخواهد شد. تحقیق دربارهی کلمات کلیدی مرتبط با صنعت و کسب و کار خود و بهکارگیری آنها در وبسایت یکی از مهمترین پایههای موفقیت شماست.
پیش از هرچیز، برای یافتن کلمات کلیدی باید خود را جای مخاطبان قرار دهید و به جای آنها فکر کنید. برای این کار نیاز دارید پرسونای مخاطب را به درستی بشناسید. خصوصیات دموگرافیک، محل زندگی، میزان تحصیلات، سبک زندگی، چالشها و دغدغههای روزمره، تفریحات و هیجانات، علایق و نحوه گذراندن اوقات فراغت، میزان مطالعه و آگاهی آنها از ترندهای روز، عضویت در شبکههای اجتماعی، الگوی خرید و نحوه تحقیق دربارهی انتخاب محصولات، تمایل به خرید محصولات ارزان قیمت و یا لوکس، میزان تمایل به خرید آنلاین یا حضوری، خدمات پس از فروش مورد انتظار، برند مورد علاقه و … از جمله اطلاعاتی هستند که با شناخت پرسونای مخاطب بهدست میآیند.
پس از اینکه دانستید میخواهید چه افرادی را هدف قرار دهید، باید موضوعات کلی را با توجه به حوزهی فعالیت کسب و کار، خدمات و محصولات خود و آنچه تصور میکنید مخاطبان در پی آن هستند، طراحی کنید.
در این مرحله، با توجه به موضوعات، کلمات کلیدی را که میخواهید مخاطبان با جست و جوی آنها وبسایت شما را در نتایج جست و جو بیابند، پیدا کنید. این کلمات کلیدی معمولاً کوتاه و کلیتر هستند و شامل جزئیات نمیشوند.
کلمات کلیدی کوتاه ممکن است میزان جست و جو بالایی داشته باشند اما تحقیقات نشان داده که نرخ تبدیل مخاطبان در جست و جوی کلمات کلیدی طولانی (Long Tails) بسیار بالاتر است. برای مثال، زمانی که یک کاربر درباره موضوعات کلی جست و جو میکند و قصد وبگردی دارد، از عبارات کامل و دارای جزییات استفاده نمیکند، اما زمانیکه قصد خرید دارد، مشخصات کالای دلخواه خود را به شکل یک عبارت کامل وارد میکند. این قاعده برای به کار بردن کلمات مفرد و جمع نیز صدق میکند. کلمات با فرم جمع بیشتر برای یافتن اطلاعات کلی تایپ میشوند. برای بسط دادن کلمات کلیدی و دستهبندی آنها میتوانید برای آنها پیشوند و پسوند تولید کنید. همچنین میتوانید از ویژگی Auto Complete و پیشنهادات کلمات مرتبط گوگل استفاده کنید تا بدانید کدام عبارات بیشتر توسط افراد جست و جو شده و به ایدههای جدیدی دست پیدا کنید.
حال وقت آن رسیده است که فعالیت رقبای خود را بررسی کنید. باید دریابید در کدام موضوعات محتوا تولید کردهاند و از چه کلمات یا عبارات کلیدی استفاده کردهاند. در صورت داشتن اشتراک با رقبا، باید سعی کنید در آن کلمات کلیدی وضعیت خود را بهبود دهید. در ادامه درمییابید در کدام موضوعات رقبای بسیار کمی دارید و یا اصلاً به آن پرداخته نشده است. تولید کلمات کلیدی در این موضوعات فرصت بسیار مناسبی برای شما ایجاد میکند تا محتوای خود را به راحتی در معرض دید کاربران قرار دهید.
اولین گام در ارزیابی کلمات کلیدی، بررسی میزان نتایج جستجو (Search Volume) برای هر کلمه کلیدی است. پس از آن باید جایگاه وبسایت خود را بر اساس آن کلمات در نتایج جست و جو بیاید. همچنین برای انتخاب میان کلمات مشابه میتوانید روند جست و جوی آنها را در طول بازههای زمانی مشخص و در موقعیتهای جغرافیایی مختلف را به کمک Google Trends مقایسه کنید. سپس قدرت دامنه را برای وبسایتهای رقیب که با آن کلمات کلیدی در نتایج اولیهی جست و جو ظاهر میشوند، از طریق ابزارهای مرتبط بهدست آورید. سپس به کلمات کلیدی از نظر سختی امتیاز دهید و آنها را به ترتیب اولویت طبقهبندی کنید.
اکنون نوبت به آن رسیده است که به ترتیب اهمیت، عناوین بلاگ را اولویتبندی کرده و کلمات کلیدی را در محتوای مقالات (شامل عنوان اصلی مقالات، زیر عنوانها، زیرنویس عکسها) و در معماری وبسایت (عناوین منوها، توضیحات متا، متن لینکها، فوترها، دکمههای فراخوان یا CTA و …) به کار ببرید.
برای اندازهگیری رتبه وبسایت خود میتوانید به طور مستمر جایگاه وبسایت را در نتایج جست و جو بر اساس کلمات کلیدی مشاهده کنید. به کمک ابزارهایی مانند Google Trends و Google Analytics میتوانید همواره روند سرچ کلمات کلیدی، میزان جست و جو و نرخ بازدید از وبسایت بر اساس هر کلمه را بیابید. نکته مهم این است که رتبهبندی را به عنوان معیار اصلی تحقق اهداف خود در نظر نگیرید، بلکه روی کلماتی تمرکز کنید که سبب افزایش نرخ تبدیل و در نهایت سودآوری کسب و کار شما میشوند.
تحقیق و جست و جوی کلمات کلیدی (Keyword Research) و در نهایت بهکارگیری آنها در وبسایت، یک فرآیند طولانی مدت اما دارای بازدهی بالاست. علاوه بر تاثیر آن در SEO، سبب ایجاد تجربه کاربری بهتر و رضایت مخاطبان میشود، در نتیجه نرخ تبدیل بالا رفته و در نهایت به افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)منجر میشود. آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان با ارائه خدمات بهینهسازی موتورهای جست و جو و تولید محتوای متنی و تصویری کسب و کار شما را در پیمودن مسیر بازاریابی محتوای دیجیتال همراهی میکند.
اگر صاحب یک کسب و کار هستید و سعی در افزایش رتبه و جایگاه وب سایت خود در نتایج جستجو و یا به عبارتی دیگر بهینهسازی موتورهای جستجو(SEO) را دارید، این مقاله میتواند دیدگاهی جامع در اختیار شما قرار دهد. به زبان ساده، یکی از اهداف طراحی وبسایت و بازاریابی محتوا این است که پیام شما در زمان درست به مخاطب هدف برسد و یا مخاطب بتواند بر اساس نیازها و علایق خود وبسایت شما را بیابد. افراد در موتورهای جست و جو با وارد کردن کلمات و عبارات مختلف، سعی در یافتن کالاها، خدمات یا موضوعات مورد نظر خود دارند. در صورتیکه از استراتژیهای بهینهسازی موتورهای جست و جو استفاده نکنید، وبسایت شما توسط کاربران دیده نخواهد شد. تحقیق دربارهی کلمات کلیدی مرتبط با صنعت و کسب و کار خود و بهکارگیری آنها در وبسایت یکی از مهمترین پایههای موفقیت شماست.
پیش از هرچیز، برای یافتن کلمات کلیدی باید خود را جای مخاطبان قرار دهید و به جای آنها فکر کنید. برای این کار نیاز دارید پرسونای مخاطب را به درستی بشناسید. خصوصیات دموگرافیک، محل زندگی، میزان تحصیلات، سبک زندگی، چالشها و دغدغههای روزمره، تفریحات و هیجانات، علایق و نحوه گذراندن اوقات فراغت، میزان مطالعه و آگاهی آنها از ترندهای روز، عضویت در شبکههای اجتماعی، الگوی خرید و نحوه تحقیق دربارهی انتخاب محصولات، تمایل به خرید محصولات ارزان قیمت و یا لوکس، میزان تمایل به خرید آنلاین یا حضوری، خدمات پس از فروش مورد انتظار، برند مورد علاقه و … از جمله اطلاعاتی هستند که با شناخت پرسونای مخاطب بهدست میآیند.
پس از اینکه دانستید میخواهید چه افرادی را هدف قرار دهید، باید موضوعات کلی را با توجه به حوزهی فعالیت کسب و کار، خدمات و محصولات خود و آنچه تصور میکنید مخاطبان در پی آن هستند، طراحی کنید.
در این مرحله، با توجه به موضوعات، کلمات کلیدی را که میخواهید مخاطبان با جست و جوی آنها وبسایت شما را در نتایج جست و جو بیابند، پیدا کنید. این کلمات کلیدی معمولاً کوتاه و کلیتر هستند و شامل جزئیات نمیشوند.
کلمات کلیدی کوتاه ممکن است میزان جست و جو بالایی داشته باشند اما تحقیقات نشان داده که نرخ تبدیل مخاطبان در جست و جوی کلمات کلیدی طولانی (Long Tails) بسیار بالاتر است. برای مثال، زمانی که یک کاربر درباره موضوعات کلی جست و جو میکند و قصد وبگردی دارد، از عبارات کامل و دارای جزییات استفاده نمیکند، اما زمانیکه قصد خرید دارد، مشخصات کالای دلخواه خود را به شکل یک عبارت کامل وارد میکند. این قاعده برای به کار بردن کلمات مفرد و جمع نیز صدق میکند. کلمات با فرم جمع بیشتر برای یافتن اطلاعات کلی تایپ میشوند. برای بسط دادن کلمات کلیدی و دستهبندی آنها میتوانید برای آنها پیشوند و پسوند تولید کنید. همچنین میتوانید از ویژگی Auto Complete و پیشنهادات کلمات مرتبط گوگل استفاده کنید تا بدانید کدام عبارات بیشتر توسط افراد جست و جو شده و به ایدههای جدیدی دست پیدا کنید.
حال وقت آن رسیده است که فعالیت رقبای خود را بررسی کنید. باید دریابید در کدام موضوعات محتوا تولید کردهاند و از چه کلمات یا عبارات کلیدی استفاده کردهاند. در صورت داشتن اشتراک با رقبا، باید سعی کنید در آن کلمات کلیدی وضعیت خود را بهبود دهید. در ادامه درمییابید در کدام موضوعات رقبای بسیار کمی دارید و یا اصلاً به آن پرداخته نشده است. تولید کلمات کلیدی در این موضوعات فرصت بسیار مناسبی برای شما ایجاد میکند تا محتوای خود را به راحتی در معرض دید کاربران قرار دهید.
اولین گام در ارزیابی کلمات کلیدی، بررسی میزان نتایج جستجو (Search Volume) برای هر کلمه کلیدی است. پس از آن باید جایگاه وبسایت خود را بر اساس آن کلمات در نتایج جست و جو بیاید. همچنین برای انتخاب میان کلمات مشابه میتوانید روند جست و جوی آنها را در طول بازههای زمانی مشخص و در موقعیتهای جغرافیایی مختلف را به کمک Google Trends مقایسه کنید. سپس قدرت دامنه را برای وبسایتهای رقیب که با آن کلمات کلیدی در نتایج اولیهی جست و جو ظاهر میشوند، از طریق ابزارهای مرتبط بهدست آورید. سپس به کلمات کلیدی از نظر سختی امتیاز دهید و آنها را به ترتیب اولویت طبقهبندی کنید.
اکنون نوبت به آن رسیده است که به ترتیب اهمیت، عناوین بلاگ را اولویتبندی کرده و کلمات کلیدی را در محتوای مقالات (شامل عنوان اصلی مقالات، زیر عنوانها، زیرنویس عکسها) و در معماری وبسایت (عناوین منوها، توضیحات متا، متن لینکها، فوترها، دکمههای فراخوان یا CTA و …) به کار ببرید.
برای اندازهگیری رتبه وبسایت خود میتوانید به طور مستمر جایگاه وبسایت را در نتایج جست و جو بر اساس کلمات کلیدی مشاهده کنید. به کمک ابزارهایی مانند Google Trends و Google Analytics میتوانید همواره روند سرچ کلمات کلیدی، میزان جست و جو و نرخ بازدید از وبسایت بر اساس هر کلمه را بیابید. نکته مهم این است که رتبهبندی را به عنوان معیار اصلی تحقق اهداف خود در نظر نگیرید، بلکه روی کلماتی تمرکز کنید که سبب افزایش نرخ تبدیل و در نهایت سودآوری کسب و کار شما میشوند.
تحقیق و جست و جوی کلمات کلیدی (Keyword Research) و در نهایت بهکارگیری آنها در وبسایت، یک فرآیند طولانی مدت اما دارای بازدهی بالاست. علاوه بر تاثیر آن در SEO، سبب ایجاد تجربه کاربری بهتر و رضایت مخاطبان میشود، در نتیجه نرخ تبدیل بالا رفته و در نهایت به افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)منجر میشود. آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان با ارائه خدمات بهینهسازی موتورهای جست و جو و تولید محتوای متنی و تصویری کسب و کار شما را در پیمودن مسیر بازاریابی محتوای دیجیتال همراهی میکند.
اگر برای ایجاد آگاهی نسبت به برندتان از تبلیغات آنلاین استفاده میکنید، احتمالا ترکیب اسمی Programmatic Advertising به گوشتان خورده است. در این بلاگ قصد داریم، بیشتر در مورد بازاریابی برنامهای و فواید استفاده از آن بدانیم.
Programmatic Advertising که با عنوان خرید تبلیغات برنامهای Programmatic Ad Buying هم شناخته میشود، یکی از جدیدترین روشهای بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ است. در مدلهای سنتی نیاز به گذار از مراحل مختلفی است. مراحلی مثل: درخواست ارائه پیشنهاد، برگزاری مناقصه، مذاکره و … . در حالی که امروزه استفاده از الگوریتمها و اتوماسیونسازی این فرآیند، کار را سادهتر کرده است. اتوماسیون این روش دقیقا مشخص میکند که چه تبلیغی در چه جایگاهی و برای چه مخاطبی مناسب است. در این روش جدید، عبور از مراحل متعدد را نادیده میگیریم و به صورت اتوماتیک، فضاهایی را که فکر میکنیم برای تبلیغاتمان مناسب است خریداری میکنیم. در واقع این پروسه شامل پر کردن شکاف میان انتشاردهنده و تبلیغکننده است که در نهایت منجر به Programmatic Advertising میشود. کاربرد این روش بیشتر در فضای دیجیتال است اما در رسانههای سنتیتر نیز میتوان از آن استفاده کرد.
تکنولوژی مورد استفاده در Programmatic Advertising روش، RTB) Real Time Bidding) است؛ برای درک بهتر، میتوانیم از عنوان ” مزایده آنی” برای آن استفاده کنیم. در این روش از یک مکانیسم پیشنهاد قیمت استفاده میشود و پروسههای خرید و فروش جایگاه تبلیغات به صورت اتوماتیک پیش میرود. این پروسه شامل خرید، جاگذاری جایگاه و بهینهسازی تبلیغات است. در RTB برای دستیابی به نتیجه موردنظر باید به جایگاههایی که با کسبوکار ما مرتبط هستند، دقت بیشتری نشان بدهیم.
عوامل متفاوتی در خرید Programmatic Advertising ایفای نقش میکنند که عبارتند از: Demand Side Platform و Supply Side Platform.
Demand Side Platform یا DSP پلتفرمی است که به واسطه اطلاعاتی که از تبلیغدهنده دریافت کرده است، تصمیم میگیرد که چه تبلیغی را انتخاب کند. DSP با توجه به آنالیز اطلاعات و دادههای به دست آمده از رفتار مصرفکننده، به تبلیغدهندهها کمک میکند تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنند. در RTB این امکان وجود دارد تا تبلیغدهنده در هر لحظه مبلغی را برای نمایش تبلیغاتاش تعیین کند.
Supply Side Platform یا SSP بر اساس قیمت جایگاههای تعیین شده توسط انتشاردهندهها، تصمیم میگیرد که چه جایگاهی برای انتشار چه تبلیغی مناسب است. SSP تمامی پیشنهادها را از سمت DSP دریافت میکند و تبلیغاتی متناسب با رفتار کاربران و رسانهها را انتخاب میکند. معمولا این انتخاب بر اساس تبلیغاتی صورت میگیرد که قیمت مناسبتری را پیشنهاد داده باشند.
مهمترین مزیت استفاده از Programmatic Advertising یا بازاریابی عملکردی تسلطی است که روی صرف بودجه داریم. بهعلاوه میتوانیم راندمانمان را با کمترین هزینهها افزایش بدهیم. از دیگر مزایای اصلی این روش، امکان برنامهریزی دقیقتر، هدفگذاری، بهبود و ارتقای کیفیت تبلیغات است. این نوع روش به نسبت دیگر روشها اثرگذاری بالاتری دارد و به ما در انتشار و اجرای تبلیغات در جایگاه مناسب دید دقیقتری میدهد؛ برای مثال انتشار تبلیغات در فضای وبسایتهایی که با محتوا و وبسایت ما مرتبط هستند، از مواردی است که کمک میکند در جایگاه مناسب و برای مخاطب مناسب، تبلیغات را به نمایش بگذاریم. علاوهبر این کیفیت کمپینها و تبلیغات در حال اجرا و همچنین هزینههای صرف شده را مانیتور میکند و کیفیت آنها را ارتقا میدهد. در این مدل همه کارها به صورت اتوماتیک انجام میشود که علاوه بر کاهش و صرفهجویی در هزینهها، روی نرخ بازگشت سرمایه یا RoI نیز تاثیر مثبت دارد. از دیگر مزایای این روش برای تبلیغ کنندگان که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، امکان بخشبندی موثرتر مخاطبان است. همچنین زمان نمایش هر تبلیغ در هر ساعت از شبانه روز دست خودمان است.
کلاهبرداریها و تقلبهای موجود در فضای دیجیتال، از دیگر چالشهایی است که خوشبختانه، Programmatic Advertising بهوسیله تجزیه و تحلیل دادهها توانسته تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند. نکته آخر که البته اهمیت زیادی هم دارد، تهیه یک لیست از سایتهایی است که با فضای کسبوکارمان همخوانی داشته باشند. نیاز است که فهرست را مرتبا به روز کنیم و سایتهایی که برای تبلیغات ما مناسب نیستند را از لیست حذف کنیم؛ هرچند که تهیه این لیست نیازمند صرف زمان و هزینه بیشتر است اما به نوعی دسترسی به مخاطب مناسب را تضمین میکند.
Programmatic Advertising یکی از روشهایی است که به زودی همهگیر میشود و برای ما نیز راهی جز استفاده از آن نمیماند. برای گذر از چالشهای موجود، آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان، شما را یاری میدهد تا با توجه به این روش، مخاطبان مناسب را به سمت قیففروش کسبوکارتان هدایت کنید.
استراتژی اقیانوس آبی، یک رویکرد استراتژیک در بازاریابی و ترکیبی از استراتژیهای تمایز و کاهش هزینه است. اقیانوس آبی یک اصطلاح جدید، اما دارای موجودیت و مفهوم قدیمی است. بسیاری از کسب و کارهایی که امروزه وجود دارند، در سالهای گذشته ناشناخته بودهاند. راه موفقیت کسب وکارها در دنیای پر رقابت امروز از منظر استراتژی اقیانوس آبی این است که با خلاقیت و پیشبینی نیازهای آتی بازار، در محصولات و خدمات خود و یا شیوه ارائه آنها تغییری عمده ایجاد کرده و کسب و کاری را آغاز کنید که پیش از شما هیچ تقاضایی برای آن وجود نداشته است.
نوآوری در خلق ارزش، شیوه نوین تفکر در حوزهی تدوین و اجرای استراتژی است که به شکلگیری اقیانوسآبی و کنارهگیری از رقابت میانجامد. استراتژی اقیانوس آبی، کسب و کارها را به تغییر روند فکریشان نسبت به بازار دعوت میکند. به این معنی که به جای ورود به بازار پر رقیب کنونی و تلاش برای گرفتن سهم بازار بیشتر از رقبا، به فکر ورود به صنعتی کاملاً جدید و یا خلق محصول یا خدمت خلاق و منحصربهفرد باشند، تا به فعالیتهای خود در یک فضای بیرقیب ادامه دهند. به عبارتی دیگر، در اقیانوس آبی رقابت بیمعناست. کسب و کارها با تاکید و تمرکز بر ایجاد ارزش برای کسب و کار و مشتریان و خلاقیت در ارائه محصولات یا خدمات، بدون نیاز به قواعد از پیش تعیینشده، بازاری جدید با نیازهایی جدید ایجاد میکنند. در اقیانوس آبی، عملکرد رقبا را تجزیه و تحلیل میکنیم، اما این به معنای تقلید یا الگوبرداری از آنها نیست.
در مقابل استعارهی اقیانوس آبی، اقیانوس قرمز قرار دارد. اقیانوس قرمز در واقع استعاره از فضای رقابتی موجود است که کسب و کارهای بسیاری برای گرفتن سهم خود از بازار، مشغول رقابت سنگین با رقبا و جنگ و خونریزی هستند. در اقیانوس قرمز مرزهای مشخص، بخشبندی بازار و قوانین رقابتی مشخص وجود دارد. هرچه رقبای بیشتری در این فضا وجود داشته باشند، حملهها بیشتر بوده و فرصتهای رشد و سودآوری کاهش مییابند. کسب و کارها در اقیانوس قرمز در صدد کاهش هزینهها جهت دستیابی به سود بیشتر هستند. این کسب و کارها، بر یک رویکرد متداول و مرسوم در رقابت متمرکز شدهاند تا با یک قاعدهی مشخص، رقبا را از میدان به در کنند و یا از آنها سبقت گیرند.
اقیانوس آبی، فضایی مختص صنایع جدیدی است که پتانسیل آنها در بازار وجود داشته و مشتریانی بالقوه دارند که دیگر مایل به استفاده از محصولات یا خدمات موجود در اقیانوس قرمز نیستند. این صنایع جدید، در فضایی بیرقیب، بدون محدودیت فعالیت خواهند کرد و در واقع در آن صنعت پیشرو خواهند بود. حتی اگر کسب و کارهای دیگری پس از آنها وارد آن عرصه شوند، در صورت فعالیت هوشمندانه و خلاقانه، فاصله تازه واردان با کسب و کار پیشرو آن قدری هست که درگیری ایجاد نشده و اقیانوس قرمز نگردد. قواعد بازی و مسیر حرکت در استراتژی اقیانوس آبی، بر اساس چارچوبهای عینی و عملی و عقاید و نظرات صاحبان صنایع، گام به گام پیش رفته و بازبینی میشود. در اقیانوس آبی، سیستم کلی فعالیت سازمان را همزمان با استراتژی تمایز و کاهش هزینه همسو میسازند، در حالیکه در اقیانوس قرمز، استراتژی تمایز یا کاهش هزینه بهکار گرفته میشود.
جهت بازسازی استراتژی سازمان یا کسب و کار خود و ورود به اقیانوس آبی، لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:
فراموش نکنید یک استراتژی موفق، علاوه بر ایجاد ارزش برای سازمان و مشتری، در کارمندان نیز ایجاد انگیزه خواهد کرد. تیم حرفهای شرکت تبلیغاتی مات، با پیادهسازی استراتژیهای نوین بازاریابی، کسب و کار شما را برای ورود به اقیانوس آبی همراهی میکند.
امروزه با توجه به تغییرات سریع صنعت، بازار و نیازهای مشتریان، سازمانها ناگزیرند جهت بقا یا رشد، به سمت چابک شدن حرکت کنند. یک سازمان چابک ویژگیهایی دارد که موجب میشود با انعطاف بسیار زیاد به تغییرات موجود به سرعت پاسخ دهد و همواره در صنعت خود پیشرو باشد. این ویژگیها در کل بخشهای سازمان چابک وجود دارند و در 5 دسته قرار میگیرند:
کلمهی چابک یا Agile Marketing، نوع خاصی از برنامهریزی و اجرا را برای بخشهای مختلف سازمان با خود به ارمغان میآورد. در سازمانهای چابک، به جای در نظر گرفتن یک زمان مشخص برای شروع و پایان کمپینهای بازاریابی و فازبندی آنها، کل پروژه به بخشهای کوچکتر تقسیم بندی میشود. سپس اولویت فعالیتها با توجه به نیاز بازار و پرسونای مخاطبان، تعریف و بهروز رسانی شده و توسط تیمهای مشخص انجام میشوند. لازمهی این کار، انجام تحقیقات بازار و تحلیل SWOT به صورت مستمر است. این تیمها متشکل از افراد با تخصصهای مختلف هستند که با همفکری در کنار هم کار میکنند. هر عضو از تیم یک وظیفهی مشخص دارد که در یک مدت زمان کوتاه و معین انجام میشود. سپس در پایان این مدت زمان کوتاه، دستاوردهای اعضا طی جلسات اعلام و بررسی میشود. هر تیم توسط یک منتور رهبری میشود که پل ارتباطی میان اعضای تیم و حامی مالی محصول است. هماهنگیها، پیشبینی چالشها و برنامهریزی برای اعمال تغییرات، تحت نظر منتور و با همکاری تمام اعضای گروه انجام خواهد شد.
سازمان چابک قادر است فعالیتهای بازارایابی خود را مطابق با تغییرات روز و نیازهای جدید بازار و صنعت به سرعت تغییر دهد تا پیشرو بماند و شاهد کاهش در سهم بازار خود نباشد. به علاوه، نبود ساختار بروکراتیک و سلسله مراتب سازمانی به شیوهی مرسوم و وجود رهبر به جای مدیر، سبب شده تا اطلاعات به روش چابک مدیریت شده و به سرعت وارد چرخهی عملیات گردد. همچنین در صورت بروز هر گونه مغایرت یا مشکل در فرآیند اجرا، امکان اصلاح سریع، بدون نیاز به اعمال تغییرات اساسی از ابتدای عملیات وجود دارد. از این رو، تطابق با نیاز مشتری و در نتیجه مشتری مداری و خلق ارزش در سازمانهای چابک به سادگی امکانپذیر است.
از جمله مهمترین و اولین دستاوردهای بازاریابی چابک، صرفهجویی در زمان و در پی آن هزینه است. از دیگر مزایای بازاریابی چابک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
در دنیای بازاریابی امروز، تدوین و پیادهسازی استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای حرکت سازمانها به سمت بازاریابی چابک، امری ضروری است. آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان کسب و کار شما را به سمت اجرای بازاریابی چابک هدایت میکند.
منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان