7 مرحله بازاریابی محتوا

در دنیای امروز برای حفظ مخاطبان فعلی، جذب مخاطب جدید و در نهایت تجربه نرخ ROI بالاتر، نمی‌توان از اهمیت تولید محتوا غافل بود. تولید محتوا هسته اصلی کسب‌وکار ما است. در نگاه اول احتمالا کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما باید بدانیم تولید محتوای ارزشمند، مداوم و مرتبط، نیازمند تخصص، دانش و زمان زیادی است؛ با تولید محتوا می‌توانیم مسائل مربوط به مشتری‌های بالقوه و فعلی‌مان را حل کنیم. بازاریابی حرفه‌ای بدون تولید محتوا، غیرممکن است و بدون توجه به نوع بازاریابی و تاکتیک‌هایی که استفاده می‌کنیم، باید بخشی از پروسه فعالیت‌هایمان باشد. امروزه یکی از وظایف اصلی هر آژانس‌ دیجیتال مارکتینگ، تمرکز روی تولید محتوا است. برای درک بهتر، مراحل تولید محتوا را با هم مرور می‌کنیم:

7 مرحله تولید محتوا

1- تعیین هدف

اول از همه باید هدف‌مان را از تولید محتوا، مشخص کنیم. این هدف می‌تواند ایجاد درگیری کاربر، آگاهی از برند و یا جذب عضو جدید در بانک ایمیل‌مان باشد. باید به خاطر داشته باشیم که این اهداف نیاز به اولویت‌بندی دارد.

2- طراحی پرسونا

در مرحله دوم نیاز داریم برای هر دسته از مخاطبان‌مان یک پرسونا، متناسب با ویژگی‌ آنها طراحی کنیم. پرسونای مخاطب، نماینده مشتری ایده‌آل ما بر اساس تحقیقات بازار و اطلاعات به دست آمده است. هنگام ایجاد پرسونا باید به عوامل جمعیت شناختی، الگوهای رفتاری، انگیزه‌ها و اهداف توجه داشته باشیم. پرسونای مشتری به ما می‌گوید که مشتری بالقوه چگونه فکر می‌کند، چه کاری انجام می‌دهد، ممکن است با چه مشکلاتی برخورد کند و راه‌حل پیشنهادی ما برای رفع آن مشکل چیست. ارائه محتوا با توجه به پرسوناهای مختلف و مشکلات‌شان، متفاوت است. برای مثال ممکن است یک پرسونا به فضای لینکدین علاقه بیشتری نشان ‌می‌دهد و پرسونای دیگری به فضای اینستاگرم.

3- تعیین نوع محتوا

در این مرحله نوبت به این می‌رسد تا بر اساس مراحل قیف‌فروش‌مان، نوع محتوا را مشخص کنیم. محتوا می‌تواند در قالب‌های متفاوتی ارائه شود؛ برای مثال در قالب متن، پادکست، ویدیو، اینفوگرفی و … .

4- پیام هسته‌ای

مرحله چهارم، تدوین پیام هسته‌ای کسب‌وکار یا Core Message Document است. پیام هسته‌ای کسب‌وکار ما شامل ارزش پیشنهادی و مزیت‌های کلیدی‌ای است که ما را از سایر رقبا جدا می‌کند. در تولید محتوا از پیام دیگر رقبا، نباید غفلت کرد؛ باید بدانیم رقبای ما به دنبال القای چه پیامی به مخاطب هستند.

5- درخت محتوا

برای تولید محتوا در هر زمینه‌ای به درخت محتوا یا Content Tree نیاز داریم. درخت محتوا به ما کمک می‌کند تا محتوا و عناوین موردنظرمان برای ارائه را طبقه‌بندی کنیم.

6- تولید محتوا

در این مرحله بعد از تعیین درخت محتوا و عنوان‌ها، با توجه به منابع موجود و اطلاعات به روز، به تولید محتوا و شرح آن می‌پردازیم. برای تولید محتوا از منابع متفاوتی مثل ویدیوهای آموزشی، مطالب بلاگ‌های معتبر، وبینارها و …. می‌توان استفاده کرد.

7- ارزیابی محتوا

در این مرحله نیاز داریم بدانیم بازدید از محتوای تولیدی ما چه‌ قدر است. برای تعیین عملکرد هر محتوا و جذابیت آن، از راه‌های متعددی برای اندازه‌گیری می‌توان استفاده کرد؛ برای مثال به کمک: (ROI، CTR (Click Through Rate، بررسی ترافیک و … . ارزیابی محتوای تولید شده و توجه به بازخوردها، می‌تواند به ما بگوید که محتوای تولیدی چه تاثیری روی ورود مخاطب به قیف فروش ما داشته است.

نکاتی در مورد تولید محتوا

به ارضای نیازها توجه کنیم

محتوا باید مفید و سودمند باشد و به نیازهای برآورده نشده و سوال‌های پیش‌آمده پاسخ بدهد. در این مرحله به تکنیک(FAB (Feature, Advantage, Benefit نیاز داریم؛ اول از همه نیاز داریم تا از طریق ویژگی‌هایمان با مخاطب‌ صحبت کنیم. مرحله بالاتر از ویژگی، مزیت است؛ یعنی نسبت به رقبا چه ویژگی‌ای داریم تا خودمان را با آن معرفی کنیم. مرحله بالاتر و حرفه‌ای تر، فایده‌ای است که می‌توانیم برای مشتری داشته باشیم تا نیازهایی که برای او فایده دارند را رفع کنیم.

پایدار و ثابت‌قدم باشیم

در زمان مقرر، محتوای‌مان را ارائه بدهیم. در نگاه اول بی‌اهمیت به‌نظر می‌رسد اما می‌توانیم از فرصتی که غفلت دیگر رقبا برای‌مان فراهم می‌کند، برای تولید محتوای مفید در موعد مقرر استفاده کنیم.

نقطه‌ نظر خودمان را داشته باشیم

بهتر است صدا و لحن خودمان را داشته باشیم و از محتوایی استفاده کنیم که ما را کارشناس آن کار معرفی کند.

در نوع خودمان بهترین باشیم

محتوا نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌ مشتری دارد؛ البته نمی‌توان روی تصمیم‌گیری همه مخاطبان اثر گذاشت، پس بهتر است یک گوشه را به عنوان گوشه محتوایی یا Content Niche انتخاب کنیم. گوشه محتوایی نقطه‌ای است که در آن نسبت به دیگر رقبا می‌توانیم حرفه‌ای‌تر به تولید محتوا بپردازیم و به نیازهای مخاطب پاسخ بدهیم. برای اثرگذاری بیشتر محتوایی که ارائه می‌کنیم باید در نوع خودش بهترین باشد؛ به همین‌دلیل نیاز به خودشناسی داریم تا بفهمیم کدام چه بخشی به نسبت رقبا برای ما آسان‌تر و کدام سخت‌تر است.

در نهایت توجه به کیفیت و ارزش محتوای‌مان تاثیر زیادی روی لینک بیلدینگ، هدایت Lead، افزایش ترافیک و بهینه سازی موتورهای جستجو دارد. یکی از وظایف اصلیآژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان، تولید محتوای مناسب برای کسب‌وکار شما است.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان

مزایای شگفت‌انگیز بازاریابی درون‌گرا یا Inbound Marketing

بازاریابی درون‌گرا، درونی، ، جاذبه‌ای یا ربایشی (Inbound Marketing) در دنیای کسب و کار در واقع فرآیندی برای جذب (Attract)، ایجاد تعامل (Engage) و جلب رضایت مشتری (Delight) است. این روش در نهایت هم برای مخاطبان و هم برای سازمان ارزش آفرین است، باعث رشد سازمان شده و اعتماد افراد به کسب و کار را افزایش می‌دهد. استفاده در بازاریابی درونگرا، شما به عنوان صاحب کسب و کار، مشتری راغب را به سمت خود خواهید کشاند. در حقیقت این مشتری‌ها هستند که در زمان نیاز به سراغ شما می‌آیند.

این روش از بازاریابی در مقابل مفهوم بازاریابی برون‌گرا یا Outbound Marketing قرار می‌گیرد. در بازاریابی برون‌گرا با استفاده از روش‌های سنتی و تبلیغات مستقیم به دنبال مشتری می‌رویم. در این روش، هدف اصلی افزایش فروش است و به ایجاد ارزش توجه چندانی نمی‌شود.

هدف کسب و کارها از بازاریابی درون‌گرا این است که مشتری بالقوه را جذب کرده (Attract)، با او تعامل ایجاد کنند (Engage) و در نهایت اشتیاق او را جهت وفاداریبرانگیزند. (Delight)

جذب (Attract)

فرض کنید فروشنده‌ی لوازم خانگی هستید. به جای اینکه شما به دنبال مشتری بگردید و یا هزینه‌ی زیادی صرف تبلیغات مختلف کنید، می‌توانید از روش‌هایی استفاده کنید تا افرادی که به لوازم خانگی احتیاج دارند، خودشان شما را بیابند و جذب محصولات شما شوند. این مشتریان بالقوه، پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به مشتریان بالفعل دارند. در این مرحله، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی، دو کانال اصلی برای ورود این افراد هستند. شما می‌توانید از طریق نوشتن مقالات مفید و آموزنده درباره‌ی محصولات خود و طرز کار آن‌ها، اعلام قیمت‌ها در وب‌سایت و قرار دادن عکس‎‌ها و ویدیوهای جذاب در شبکه‌های اجتماعی، آگاهی از برند را بالا ببرید و افراد را به سمت خود جذب کنید. به این ترتیب با گذشت زمان و با به‌کارگیری روش‌های اثربخش بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، شما به افراد بسیار زیادی دسترسی دارید که به انتخاب خودشان، دنبال‌کننده‌ی محصولات و فعالیت‌های شما هستند. به علاوه، اگر محتوای شما جذاب باشد، مخاطبان آن را بازنشر می‌کنند و به سرعت وایرال خواهد شد.

همچنین باید به کمک استراتژی تولید محتوا و لینک بیلدینگ، وب‌سایت خود را بهینه سازی کنید، تا مخاطب به راحتی شما را در موتور جستجو پیدا کند.

تعامل (Engage)

در این مرحله باید با استفاده از مدیریت Lead، مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید. می‌توانید با استفاده از روش‌هایی مانند پر کردن فرم عضویت و یا به کمک پیشنهادات هیجان‌انگیز و طراحی CTAهای جذاب، آن‌ها را به تعامل وادارید و به اطلاعات شخصی آنان مانند پست الکترونیکی یا شماره تماس دست پیدا کنید. سپس با استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، با مخاطبان مکالمه و تعامل دوطرفه ایجاد کنید. در این مرحله ضمن ارائه‌ی محتوای جذاب و آموزنده و تلاش برای پاسخ دادن به سوالات مخاطب، پیشنهاداتی جهت یادآوری برای خرید محصول ارائه کنید. اگر پرسونای مخاطب و عادات و سلایق آن‌ها را بشناسید، در مراحل بعدی می‌توانید از استراتژی‌های شخصی‌سازی تولید محتوا برای هر گروه از مخاطبان استفاده کنید.

جلب رضایت مشتری (Delight)

هدف نهایی از بازاریابی درون‌گرا، وفاداری مشتریان و رضایت آن‌هاست، چرا که رضایت مشتریان مانند سوخت برای موتور رشد یک کسب و کار عمل می‌کند. یک مشتری راضی بهترین مبلغ شماست. شما نباید مشتریان را از یاد ببرید. می‌توانید با توجه به پرسونای مشتریان و اطلاعاتی که در دست دارید، برای آن‌ها محتوای شخصی‌سازی شده و مطابق با علاقه‌شان ارسال کنید، آن‌ها را در نظرسنجی‌ها شرکت دهید، به مناسبت‌های مختلف برای‌شان کدهای تخفیف و یا هدایای کوچکی ارسال کنید و یا از مشتریان ویژه برای شرکت در مراسم‌ها و قرعه‌کشی‌ها به عنوان مشتری وفادار و ارزشمند دعوت کرده و تقدیر نمایید.

پیشرفت تکنولوژی و استفاده از دیجیتال مارکتینگ به کمک بازاریابی درون‌گرا آمده و سبب شده کسب و کارها به سرعت بتوانند خود را متناسب با نیازهای مشتریان رشددهند و آگاهی از برند را بالا ببرند. بازاریابی درون‌گرا راه حل مناسبی جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها بوده، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را افزایش می‌دهد و یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است. آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان با ارائه خدماتی مانند طراحی وب‌سایت و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، زمینه را برای اجرای بازاریابی درون‌گرا برای کسب و کارهای مختلف فراهم می‌کند.

معرفی شاخص‌های ارزیابی عملکرد در اینستاگرام

در مقالات قبل، با اهمیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و مراحل آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید. برای ارزیابی عملکرد کسب و کارتان در دیجیتال مارکتینگ، همانند دیگر بخش‌های بازاریابی، شاخصه‌های کلیدی عملکرد یا KPI هایی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید دریابید تا چه اندازه به اهداف خود نزدیک شده‌اید. این روزها شبکه اجتماعی اینستاگرام بسیار پرطرفدار است و روز به روز بر تعداد عضوهایش افزوده می‌شود. به همین دلیل فضای بسیار مناسبی برای فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات است.
در این مقاله می‌خواهیم شما را با KPI های اینستاگرام در حساب‌های کاربری تجاری آشنا کنیم تا بتوانید به راحتی عملکرد خود را ارزیابی نمایید. از قسمت Insight، می‌توانید به اطلاعات مفیدی درباره پست‌ها، تمام فعالیت‌های انجام شده در صفحه و اطلاعاتی در مورد خصوصیات و رفتار مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید تا از آن طریق بهتر بتوانید برای کسب نتایج مورد نظرتان در مورد تولید بسیاری از محتواها تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنید .

فعالیت‌

در بخش تعاملات یا Interactions، می‌توانید مجموع فعالیت‌ها و تعاملات افراد را با صفحه‌تان در هفته گذشته به تفکیک روز در قالب یک نمودار مشاهده کنید. همچنین، میزان بازدید از پروفایل، تعداد ورود به وب‌سایت، تعداد ایمیل‌های ارسال شده، تعداد تماس‌های تلفنی به صورت جداگانه نشان داده شده است.

در بخش Discovery، تعداد کل حساب‌های کاربری که در هفته گذشته از صفحه شما بازدید کرده‌اند، در یک نمودار به تفکیک روزهای هفته نشان داده شده است. ممکن است هر شخص یک بار و یا بیشتر از صفحه شما بازدید کند. آمار هر بازدید در شاخصی به نام impression ثبت می‌شود. از طرفی، تعداد نفراتی که از پست‌های شما بازدید کرده‌اند، با حذف حساب‌های کاربری تکراری، در شاخص Reach محاسبه می‌شوند.

جهت ارزیابی نهایی فعالیت‌های صفحه و اطلاع از روند صعودی یا نزولی رشد، با توجه به هدف مورد نظر، باید فعالیت‌ها را طی بازه زمانی مشخص در قیاس با هفته قبل مقایسه کرد. برای مثال، زمانی‌که هدف و تمرکز شما افزایش بازدید از وب‌سایت است، حتی بدون تغییری در Reach و یا Impression، در صورت افزایش کلیک بر روی وب‌سایت، هدف شما محقق شده است. هنگامی که تمرکز شما بر آگاهی از برند است، می‌توان گفت در صورت بالا رفتن بازدید از پروفایل صرف نظر از فاکتورهای دیگر، در این مورد موفق عمل کرده اید.

محتوا

محتوا به 3 بخش اصلی پست‌ها، استوری‌ها و پروموشن‌ها تقسیم شده است. در این بخش می‌توانید تجزیه و تحلیل درستی از آنچه تا به حال در صفحه خود پست کرده‌اید، به دست آورید.

در قسمت Feed Posts، 6 پست‌ اخیر بر اساس بیش‌ترین Impressionنمایش داده شده است. همچنین شما می‌توانید در حالت نمایش تمام پست‌ها، با استفاده از قابلیت فیلتر کردن، پست‌های دلخواه خود را در بازه‌های زمانی مختلف (از 7 روز تا 2 سال) ، با توجه به kPI های دلخواه )مانند Engagement، Reach،Follows ،Likes ، Saved، Get Direction،View ، Profile Visit، Call، Email ،(Text و نوع محتوا (مانند عکس، ویدیو، آلبوم تصاویر و پست‌های خرید) انتخاب کنید و خروجی آن را بررسی کنید. ایجاد پست‌های خرید، قابلیت جدیدی است که اخیراً به اینستاگرام اضافه شده و امکان خرید آنلاین از طریق تپ کردن بر روی پست و یا استوری را فراهم می‌کند. اگر هدف شما افزایش فروش است، در این بخش می‌توانید دریابید پست‌های خرید نسبت به میزان بازدید از آن‌ها، چه میزان کلیک خورده و یا کاربران را به وب‌سایت هدایت کرده‌اند.

در قسمت insight هر کدام از پست‌ها، اطلاعات کامل مربوط به آن پست از جمله میزان لایک، کامنت، به اشتراک گذاری و ذخیره کردن را مشاهده خواهید کرد.
برای اینکه بدانید هر پست شما چه میزان باعث شده مخاطبان از پروفایل‌تان بازدید کنند و یا وارد وب‌سایت شما شوند، به قسمت تعاملات یا Interactions، مراجعه کنید.
در بخش Discovery می‌توانید به اطلاعات جزئی‌تر در مورد آن پست دست یابید. برای مثال، تعداد بازدیدهای پست شما به علاوه درصد افرادی که فالور شما نبوده‌اند اما از آن بازدید کرده‌اند، تعداد افرادی که از طریق این پست شما را فالو کرده‌اند، اطلاعات مربوط به Reach این پست. در این قسمت در می‌یابیم Impression به دست آمده، بیش‌تر مربوط به کدام بخش است: صفحه اصلی، جستجوی هشتگ، پروفایل و یا صفحه اکسپلور اینستاگرام.

در قسمت Stories، می‌توانید گزارش مربوط به استوری‌های گذشته خود را مشاهده کنید. در بخش Interactions، تعداد افرادی که نظرشان را درباره استوری شما در قالب پیام برای شما ارسال کرده‌اند و پس از مشاهده‌ی این استوری از پروفایل شما بازدید کرده‌اند، نمایش داده می‌شود. در بخش Discovery می‌توانید اطلاعات بسیاری را درباره هر استوری و واکنش‌های کاربران هنگام مشاهده‌ی آن دریابید.
برای مثال تعداد کل بازدیدهای استوری شما (Impression)، تعداد بازدیدهای بدون تکرار از آن (Reach)، تعداد افرادی که پس از مشاهده استوری، صفحه‌ی شما را فالو کرده، وارد لینک موجود در استوری شده‌، یا از طریق ایمیل و پیامک با شما ارتباط برقرار کرده‌اند، معیارهای خوبی جهت سنجش میزان جذابیت محتوا برای کاربران هستند.

در رابطه با ارزیابی محتوا و تعیین موفقیت آمیز بودن آن، باید گفت الزامی به وجود رشد صعودی در تمام شاخص‌ها نداریم، بلکه نوع کسب و کار و هدف ما از تولید محتوا، تعیین کننده‌ی شاخص مورد نیاز جهت ارزیابی عملکرد هستند. برای مثال نمی‌توان گفت تعداد لایک و کامنت بالا همیشه معیار خوبی برای ارزیابی موفقیت ماست.

مخاطب

در این بخش، می‌توانید از محل زندگی، محدوده سنی و جنسیت فالورهای خود مطلع شوید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا محتوایی متناسب با نیاز و سلیقه‌ی مخاطبان تولید کنید. همچنین در بخش Followers، می‌توانید دریابید فالورهای شما بیش‌تر در چه روزها و چه ساعاتی در اینستاگرام فعال هستند و مناسب‌ترین وقت را برای گذاشتن پست انتخاب کنید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان، در ایجاد و مدیریت شبکه‌های اجتماعی مورد نیاز کسب و کارتان شما را یاری خواهد کرد.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان