در بلاگهای قبل به مهمترین ویژگیهای محیط کسبوکار کنونی اشاره کردیم. پویایی محیط و رشد سریع تکنولوژی، سازمانها را در شرایطی قرار میدهد که برای باقیماندن در عرصه رقابت باید در استراتژیهای خود بازنگری کنند. هدف از طراحی استراتژی در هر سازمان، کسب مزیت رقابتی است. از طریق مزیت رقابتی، سازمان قادر خواهد بود تا با پیشی گرفتن نسبت به رقبا، به سودآوری و سهم بازار بیشتر دست یابد. در این بلاگ قصد داریم ماهیت و انواع مزیت رقابتی را که فلسفه وجودی هر سازمان است، بررسی کنیم.
مزیت رقابتی شامل مجموعه عوامل و قابلیتهایی است که از طریق آنها شرکت میتواند سودآوری بیشتری نسبت به رقبا کسب کند. در حقیقت، مزیت رقابتی، منجر به برتری شرکت در مقایسه با رقبا در نزد مشتری میشود. برای مثال اپل در طراحی و نوآوری مزیت دارد. ارائه خدمات ارزانتر در صنعت خردهفروشی توسط والمارت یک مزیت رقابتی محسوب میشود. سرعت خدمترسانی بالا و تحویل به موقع، فاصله فدکس را در صنعت خدمات پستی، از سایر فعالان این حوزه، بیشتر کرده است.
چنانچه سازمان بتواند نقاط قوت داخلی خود را با فرصتها و عوامل موفقیت بیرونی تطبیق دهد، به مزیت رقابتی دست مییابد. این شرایط منجر به سودآوری و کسب درآمد برای شرکت شده و امکان پیشی گرفتن از رقبا برای سازمان فراهم میشود. مزیت رقابتی یک پدیده ثابت و همیشگی نیست، بلکه در اثر تغییر ایجاد میشود و به دلیل شکلگیری یک جریان رقابتی، احتمال دارد با تقلید رقبا از بین برود.
مایکل پورتر سه استراتژی عمومی که سازمانها از طریق آنها میتوانند نرخ سودآوری بالاتری نسبت به رقبا کسب کنند را تعریف میکند:
نکتهای که باید به آن توجه کنید این است که تمایز صرفا به مشخصات فیزیکی یک محصول محدود نمیشود. زمینههای ایجاد تمایز در تمامی محیط کسبوکار، ابعاد مختلف ارتباط با مشتری و نحوه خدمترسانی وجود دارد.
شرکتها از طریق ایجاد مزیت رقابتی، درآمد کسب میکنند. بنابراین برای استفاده از فرصتهایی که منجر به خلق مزیت رقابتی میشوند باید محیط کسبوکاری که در آن فعالیت میکنیم را به دقت بشناسیم و از طریق نقاط قوت و توانمندیهای سازمانی به سودآوری برسیم. نکته قابل توجه در طراحی استراتژی براساس مزیت رقابتی آن است که رهبری هزینه و تمایز، عمدتا دو استراتژی ناسازگار هستند. بدین معنا که اگر بنگاهی بخواهد هر دو استراتژی را به صورت همزمان دنبال کند، علاوه بر سودآوری کم، میان مجموعه متناقضی از قراردادهای سازمانی و عملکرد ضعیف، درجا میزند.
تبلیغات، ابزار اصلی تاثیرگذاری و تقویت ادراک مشتری است. امروزه تاثیرگذاری تبلیغات سنتی در مقابل تبلیغات دهان به دهان و وایرال مارکتینگ (بازاریابی ویروسی) کمتر شده است. تبلیغات نوین، کمتر بر مشخصات محصول و بیشتر بر تجربه برند، هویت قومی، ارزشهای مشترک و گفتگوی احساسی تمرکز میکنند. شرکت تبلیغاتی مات با ارائه کلیه خدمات بازاریابی، کسبوکار شما را در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی و سودآوری بیشتر یاری میکند.
منبع: شرکت تبلیغاتی مات